Fogyatékossággal élő személyek munkaerőpiaci (re)integrációjának aktuális kérdései a felnőtképzés területén – I. rész
PDF

Kulcsszavak

fogyatékossággal élő személyek
megváltozott munkaképesség
felnőttképzés
multikulturális felnőttképzés

Hogyan kell idézni

Hangya, D. (2023). Fogyatékossággal élő személyek munkaerőpiaci (re)integrációjának aktuális kérdései a felnőtképzés területén – I. rész. Neveléstudomány | Oktatás – Kutatás – Innováció, 4(4), 31–45. https://doi.org/10.21549/NTNY.16.2016.4.3

Absztrakt

2012. január 1-jétől jelentősen átalakult a megváltozott munkaképességű emberek támogatási rendszere Magyarországon. Az ezzel szinkronban hozott kormányzati intézkedések azt mutatják, hogy a foglalkoztatási célkitűzések között kiemelt szerepe van a megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatása elősegítésének. A megváltozott rendszer kapcsán kiemelt partnerekként kezelendőek a felnőttképzési intézmények, hiszen az új szakmai ismeretek elsajátításában, a meglévők frissítésében, az át- és továbbképzésben, a készségek és kompetenciák fejlesztésében hangsúlyos feladatuk van (Szellő, 2006; Hangya, 2013; Laki, 2013), azonban a felnőttképzéshez való hozzáférés egyenlőtlenségeket mutat (ÁJBH 2012; Hangya, 2012). Tanulmányomban bemutatom, hogy a különböző jogszabályok és rendeletek által biztosított integrált és egyenlő eséllyel történő képzésben való részvétel lehetősége mindenki számára nyitva áll, de inkább egy elvi lehetőség marad és a valódi részvétel már nagyban függ a képzést nyújtó intézmény szemléletétől. Megfelelően felkészült szakemberekkel és a módszertan fejlesztésével javítani lehet a célcsoport információhoz, képzésekhez és szolgáltatásokhoz történő hozzáférését, mely segíti kompetenciáik, készségeik fejlődését, munkaerő-piaci (re)integrációjuk esélyeit, valamint életminőségük pozitív irányú változását.

https://doi.org/10.21549/NTNY.16.2016.4.3
PDF
Copyright (c) 2023 Szerző

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.