A hazai oktatási integráció – tapasztalatok és lehetőségek
PDF

Kulcsszavak

oktatási integráció
inklúzió
Integrációs Pedagógiai Rendszer
esélyegyenlőség
méltányosság

Hogyan kell idézni

Varga, A. (2016). A hazai oktatási integráció – tapasztalatok és lehetőségek. Neveléstudomány | Oktatás – Kutatás – Innováció, 4(1), 71–91. Elérés forrás https://ojs.elte.hu/nevelestudomany/article/view/6564

Absztrakt

Az oktatási integráció kérdésköre szorosan összefonódik az esélyegyenlőség demokratikus elvrendszerével, a különböző hátrányokkal induló tanulói csoportokkal, az érdekükben vívott szakmapolitikai mozgalmakkal, az inkluzív szemléletű pedagógiai-módszertani megújulással, továbbá tudományos és gyakorlati tapasztalatokkal. A következő tanulmányban csak érintjük az oktatási integrációt körülölelő területeket, és hosszasabban időzünk a szociálisan hátrányos helyzetű gyerekek, tanulók sikerességét célzó magyarországi program tapasztalatainál. Arra szeretnénk rávilágítani, hogy létezik egy kipróbált hazai integrációs modell a köznevelésben, melynek gyakorlatba ültetési folyamatát tudományos kutatások vették górcső alá. Ezeket a kutatási eredményeket közös szálra fűzve élesebben láthatjuk, hogy milyen tapasztalatokat nyújt és lehetőségeket rejt az integrációval létrejövő kölcsönös befogadás pedagógiai gyakorlata. A tapasztalatok a modell gyakorlatba ültetésének részleteit jelentik, míg a lehetőségek napjaink fókuszban lévő pedagógiai, oktatáspolitikai elvárásainak nyitnak utakat. Így megteremthetik a korai iskolaelhagyás megakadályozásának komplex és preventív eszközrendszerét és ezzel egyidejűleg növelik a reziliens diákok és intézményeik körét.

PDF
Copyright (c) 2016 Szerző

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.