Tehetség és tehetséggondozás a 21. század elején Magyarországon
PDF

Kulcsszavak

tehetség
tehetségazonosítás
magyarországi tehetséggondozás
digitális kor

Hogyan kell idézni

Gyarmathy, Éva. (2013). Tehetség és tehetséggondozás a 21. század elején Magyarországon. Neveléstudomány | Oktatás – Kutatás – Innováció, 1(2), 90–106. Elérés forrás https://ojs.elte.hu/nevelestudomany/article/view/5631

Absztrakt

A 20. század elején a tehetséggondozás fellegvárának is tekinthető volt Magyarország, mind megoldásaiban, mind eredményeiben. Ma viszont úgy tűnik, egy hanyatlóban lévő szemlélet utolsó csatlósaivá válhatunk. Amikor a múltszázad elején a nemzetközi tudományos életben már elindult a mechanisztikus gondolkodásra épülő tehetséggondozás, a magyar iskolák kiváló tanárai még egyéni odafigyelésről, gyakorlati tapasztalatokról, ítélőképességről írtak, mint a tehetség fejlődésében lényeges elemekről. Ezen „elmaradt szemlélet” gyakorlati következménye több Nobel-díjas tehetség lett. Utána hosszú szünet következett, mert a tehetséggondozásról nem eshetett szó. A nyolcvanas években így nagy késéssel csatlakoztunk a nemzetközi tehetséggondozási trendhez, amelynek lényege, hogy vizsgálatokkal azonosított tehetségeket gondozunk. Közben azonban a tehetség 21. századi nemzetközi tudományos szemlélete visszatérni látszik a mi 20. század eleji szemléletünkhöz. Számos kutatás eredménye alapján megindult a tudományos vita Európában. A magyar tehetséggondozásnak most az eltérő szemléletek között kell megtalálni önmagát. A tanulmány ennek érdekében íródott körkép a tehetséggondozásról.

PDF
License

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.