A nyelvvizsga-monopóliumtól a nyelvvizsgasorompóig. A nyelvvizsga a nyomtatott sajtóban 2000 és 2019 között
PDF

Kulcsszavak

nyelvvizsga, sajtóelemzés, diskurzuselemzés, nyelvoktatás

Hogyan kell idézni

Vajnai, V. (2023). A nyelvvizsga-monopóliumtól a nyelvvizsgasorompóig. A nyelvvizsga a nyomtatott sajtóban 2000 és 2019 között. Neveléstudomány | Oktatás – Kutatás – Innováció, 11(1), 5–24. https://doi.org/10.21549/NTNY.40.2023.1.1

Absztrakt

A nyelvvizsga kérdése Magyarországon évtizedek óta kiemelt szerepet játszik az oktatással és továbbtanulással összefüggésben, és ennek köszönhetően az oktatás világán túlmutató társadalmi diskurzus és viták témája. Ez a sajtóelemzés a magyar nyomtatott sajtóban 2000 és 2019 között megjelent, a nyelvvizsgához kapcsolódó megszólalásokat és véleményeket elemzi azzal a céllal, hogy a nyelvvizsgához kapcsolódó társadalmi diskurzus elemeit és összefüggéseit feltárja és értelmezze. Az elemzésbe a 168 óra, az Élet és Irodalom, a Heti Válasz, a Magyar Demokrata, a Figyelő, a Köznevelés és a Pedagógusok Lapja összesen 53 cikke került. A többlépéses diskurzuselemzési folyamat három elkülöníthető, de egymással szoros összefüggésben álló témakört eredményezett: (1) a nyelvvizsga jelentése, célja és használata, (2) a nyelvtudás és nyelvtanítás kérdése, (3) vesztesek és nyertesek – felelősök és áldozatok. Az elemzés emellett nemcsak a nyelvvizsga, a nyelvtudás és a nyelvtanulás lehetséges társadalmi narratíváira világít rá,
hanem az ezekkel összefüggésben lévő társadalmi kérdésekre és meggyőződésekre is, mint a köz- és felsőoktatás
problémái, a problémák vélt okai, az oktatás- és társadalompolitika célja, hatása, nyertesei és vesztesei.

https://doi.org/10.21549/NTNY.40.2023.1.1
PDF
Copyright (c) 2023 Szerző

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.