Pedagógiából neveléstudomány
PDF

Kulcsszavak

neveléstudomány
tudományos paradigma
pedagógusképzés
oktatásügyi szakértő

Hogyan kell idézni

Kozma, T. (2013). Pedagógiából neveléstudomány. Neveléstudomány | Oktatás – Kutatás – Innováció, 1(1), 91–105. Elérés forrás https://ojs.elte.hu/nevelestudomany/article/view/5316

Absztrakt

A neveléstudományi kutatói közösséget az EU-csatlakozást követően jelentős kihívások érték. Egyrészt átrendeződtek azok a színterek, amelyeken korábban is mozgott. Másrészt átalakult körülöttük a szervezeti környezet. Harmadrészt megváltozott, illetve változóban van az „akadémiai világ” – benne főként a felsőoktatás –, amelyben e közösség tagjainak többsége oktat és kutat. Ezek a változások tükröződnek azokban a válaszokban, amelyeket erre az öndefiníciós kérdésre adhatunk: „Mi a pedagógia?” A pedagógusképzést ma egy ún. bölcsészeti paradigma uralja, kéz a kézben haladva elődjével, a tanítóképzők pedagógiai paradigmájával. A természettudományi paradigma gyakorlati alkalmazását, ennek erősödését a kétezres évek során jobbára az oktatásirányításban figyelhettünk meg. A társadalomtudományi paradigma elsősorban az oktatásügyi szakértők és „oktatáspolitikai elemzők” tevékenységében erősödött föl. Ez utóbbi paradigma uralja most, a kétezres évek végén az oktatásügyi / oktatáspolitikai diskurzust.

PDF
Copyright (c) 2023 Neveléstudomány | Oktatás – Kutatás – Innováció

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.