A tanulói beszéd fatikus funkciójú nyelvi elemei az osztálytermi diskurzusban

2. rész

Szerzők

  • Anikó Asztalos Eötvös Loránd Tudományegyetem; Mathias Corvinus Collegium Alapítvány, Középiskolás Program

DOI:

https://doi.org/10.18349/MagyarNyelv.2024.3.291

Kulcsszavak:

osztálytermi diskurzus, tanulói beszéd, tanári beszéd, fatikus funkció, osztálytermi kommunikáció

Absztrakt

A tanulmány témája a fatikus funkciójú nyelvi elemek vizsgálata a tanulói beszédben. A fatikus funkció a nyelv elsődleges funkciójaként az osztálytermi diskurzusban támogatja a tanár és a diákok közötti kapcsolat létrehozását, fenntartását és lezárását, tükrözi az interperszonális kapcsolat jellegét. A bemutatott kutatás célja a tanulók beszédfordulóiban megjelenő verbális fatikus funkciójú elemek típusainak a megfigyelése. A tanulmány 12 magyar nyelvi tanóra videós anyagának annotálása és szegmentálása alapján mutatja be az osztálytermi diskurzus jellemzőit, emellett differenciálja a fatikus funkciójú nyelvi elemek fajtáit a tanulók beszédében. A nyelvi példák alátámasztják, hogy diákok csak korlátozottan veszik fel a kapcsolatot a tanárral és egymással is, valamint a fatikus funkciójú nyelvi elemek megjelenésében több olyan jellemző van, amely a tanulói beszéd sajátosságaihoz sorolható. Az osztálytermi diskurzus működésének feltárásával a kezdő és a gyakorló pedagógusok is jobban felismerhetik azt, hogy milyen hatást gyakorolnak a saját beszédükkel a tanulók beszédére.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-10-15

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok