Magyar nyelvvel kapcsolatos narratívák nyelvi önéletrajzokban

Magyarországi kisebbségi német–magyar kétnyelvű beszélők attitűdjei és nyelvi ideológiái

Szerzők

  • Márta Müller Eötvös Loránd Tudományegyetem, Germanisztikai Intézet, Német Nyelvészeti Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.18349/MagyarNyelv.2024.4.385

Kulcsszavak:

nyelvi önéletrajz, nyelvi narratíva, kétnyelvűség, magyarországi németek

Absztrakt

A tanulmány középpontjában idős, magyarországi német kétnyelvű beszélők narratív nyelvi önéletrajzaiban fellelhető, magyar nyelvvel kapcsolatos személyes eseménytörténetei állnak. A tanulmány tisztázza a nyelvi önéletrajz fogalmát, áttekinti a nyelvészeti és pszicholingvisztikai jellemzőit, és egy huszonkét interjúból álló nyelvi önéletrajz-korpusz tartalmi, formai és interakciós elemzése alapján összegzi a magyarországi német kétnyelvű beszélők magyar nyelvvel kapcsolatos pozitív és negatív narratív epizódjait. A talált narratívák választ adnak a tanulmány további kérdésfelvetésére, hogy a magyar nyelvet az 1940-es és 1950-es években második nyelvként elsajátított kétnyelvű beszélők milyen magyar nyelvvel kapcsolatos fentről lefelé, illetve lentről felfelé ható nyelvi ideológiával szembesültek személyes nyelvi eseménytörténeteik során, és ezen ideológia hogyan alakította a magyar nyelv elsajátításával kapcsolatos narratívájukat. Az elemzésből nyert információk metapragmatikai szempontból rendkívül fontosak, mert bár egy történelmi-politikai szempontból érzékeny témáról van szó, a beszélők nyelvi önéletrajzi narratívái a szubjektív nyelvi adatok és az egykori történelmi-politikai háttér együttes vizsgálata alapján válnak érthetővé, világossá és hitelessé.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-12-17

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok