A VÉGREHAJTÓ FUNKCIÓK SZEREPE ÉS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI ÓVODÁSKORBAN ÉS AZ ISKOLÁRA VALÓ FELKÉSZÍTÉS SORÁN

A VÉGREHAJTÓ FUNKCIÓK SZEREPE ÉS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI ÓVODÁSKORBAN ÉS AZ ISKOLÁRA VALÓ FELKÉSZÍTÉS SORÁN

Szerzők

  • Anikó Lilla Patányi ELTE Pszichológiai Doktori Iskola
  • Boglárka Vekety ELTE PPK Neveléstudományi Intézet
  • Réka Kassai ELTE Pszichológiai Doktori Iskola; ELTE PPK Neveléstudományi Intézet
  • Zsófia K. Takács University of Edinburgh, School of Health in Social Science
  • Szilvia Fodor ELTE PPK Pszichológiai Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2024.1.119

Kulcsszavak:

végrehajtó funkciók, óvodáskor, önszabályozás, mindfulness

Absztrakt

Háttér és célkitűzések: A hazai szakirodalomban főként a végrehajtó funkciók típusai, mérési lehetőségei és jelentőségük kerül bemutatásra (Józsa & Józsa, 2017; Mohai et al., 2016; Tánczos 2012; Tánczos et al., 2014), a fejlesztésükről kevesebb szó esik. Ezt a hiányt igyekszünk pótolni írásunkkal, melynek célja egy olyan összefoglaló elkészítése, mely a nemzetközi irodalmakra támaszkodva átfogó képet ad a végrehajtó funkciók működéséről, fejlődéséről, méréséről, fejlesztésük relevanciájáról és a tudományosan alátámasztott fejlesztési lehetőségeiről az óvodáskorú gyerekekre fókuszálva.

Módszer: Fókuszált, tudományos szakirodalom alapján összeállított összefoglaló.

Eredmények: A gyermekkori végrehajtó működések jelentős szerepe egyértelmű. A végrehajtó funkciók fejlesztésére rendelkezésre álló számtalan program közül leghatékonyabbnak jelenlegi tudásunk alapján az önszabályozási stratégiát tanító programok, azon belül a mindfulness bizonyul.

Következtetések: Írásunk a fejlesztő gyakorlatok részletes bemutatásával hozzájárulhat, hogy hazai környezetben ezen eszközök minél inkább ismertek, elfogadottak és gyakorlatban alkalmazottak lehessenek.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-11-28

Hogyan kell idézni

Patányi, A. L., Vekety, B., Kassai, R., Takács, Z. K., & Fodor, S. (2024). A VÉGREHAJTÓ FUNKCIÓK SZEREPE ÉS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI ÓVODÁSKORBAN ÉS AZ ISKOLÁRA VALÓ FELKÉSZÍTÉS SORÁN. Alkalmazott Pszichológia, 26(1). https://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2024.1.119

Folyóiratszám

Rovat

Módszertani áttekintések
Loading...