AZ ÉRZELEMMEGÉRTÉS FEJLŐDÉSE ÉS FEJLESZTÉSE ÓVODÁS- ÉS KISISKOLÁSKORBAN

AZ ÉRZELEMMEGÉRTÉS FEJLŐDÉSE ÉS FEJLESZTÉSE ÓVODÁS- ÉS KISISKOLÁSKORBAN

Szerzők

  • Orsolya Német ELTE PPK Pszichológiai Intézet; ELTE PPK Pszichológiai Doktori Iskola
  • Szilvia Fodor ELTE PPK Pszichológiai Intézet
  • Anikó Zsolnai ELTE PPK Neveléstudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2024.1.95

Kulcsszavak:

érzelemmegértés, szocio-emocionális tanulás (SEL), TEC-teszt, intervenciós módszerek

Absztrakt

Háttér és célkitűzések: Az utóbbi években az érzelemmegértés jelentősége egyre nyilvánvalóbbá vált. Számos tanulmány rámutatott a viselkedésproblémákkal, az együttműködéssel a beilleszkedéssel és általában a társas kapcsolatokkal mutatott összefüggéseire (pl. Hughes et al., 1998; Dunn & Cutting, 1999; Schultz et al., 2011), ám maga a fogalom az elméleti

megközelítés sokfélesége és az egymással részben átfedésben álló meghatározások miatt nem

teljesen letisztázott, illetve épp a fogalmi sokszínűség miatt nem könnyű az érzelemmegértés fejlesztését célzó intervenciókat összehasonlítani.

Módszer: Cikkünkben hiánypótló céllal összegyűjtöttük és definiáltuk azokat a fogalmakat, amelyek az érzelemmegértés különböző tudományterületekről származó koncepcióinak alapját képezik, elemeztük közös jellemzőiket, majd elhelyeztük az érzelemmegértés újszerű fogalmát (emotion comprehension; Pons et al., 2002), illetve Pons és Harris meghatározó elméletét (2019) a szocio-emocionális tanulás integrált rendszerében. Emellett áttekintjük az érzelemmegértés fejlődésének csecsemőkortól kisiskoláskorig tartó mérföldköveit, valamint bemutatjuk az érzelemmegértés mindeddig hiányzó, átfogó mérőeszközét (TEC-teszt; Pons & Harris, 2000), mely a fejlesztést célzó intervenciók hatásvizsgálatának hatékony módszere lehet. A szakirodalmi háttér bemutatása után a tanulmány második részében a TEC-tesztet használó intervenciós módszerek összehasonlító elemzése következik.

Következtetések: A fogalommeghatározás és a fejlesztési lehetőségek áttekintése alapján vázoljuk a meglévő intervenciós módszerek sorába illeszthető, hazai fejlesztésű intervenciós program kereteit.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-11-28

Hogyan kell idézni

Német, O., Fodor, S., & Zsolnai, A. (2024). AZ ÉRZELEMMEGÉRTÉS FEJLŐDÉSE ÉS FEJLESZTÉSE ÓVODÁS- ÉS KISISKOLÁSKORBAN. Alkalmazott Pszichológia, 26(1). https://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2024.1.95

Folyóiratszám

Rovat

Módszertani áttekintések
Loading...