A LEXIKAI HOZZÁFÉRÉS ÉS A SZEKVENCIÁLIS DEKÓDOLÁS MEGBÍZHATÓ MÉRÉSE: A VASI OLVASÁSTESZT

A LEXIKAI HOZZÁFÉRÉS ÉS A SZEKVENCIÁLIS DEKÓDOLÁS MEGBÍZHATÓ MÉRÉSE: A VASI OLVASÁSTESZT

Szerzők

  • Ferenc Kemény University of Graz, Faculty of Natural Sciences, Department of Psychology, Graz; ELTE PPK Pedagógiai és Pszichológiai Intézet, Szombathely
  • Orsolya Pachner ELTE PPK Pedagógiai és Pszichológiai Intézet, Szombathely
  • Eszter P.Remete ELTE PPK Pedagógiai és Pszichológiai Intézet, Szombathely
  • Gábor Aranyi Sigmund Freud Private University, Faculty of Psychotherapy Science, Vienna; ELTE PPK Pedagógiai és Pszichológiai Intézet, Szombathely
  • Karin Landerl University of Graz, Faculty of Natural Sciences, Department of Psychology, Graz; BioTechMed, Graz
  • Claudia Laskay-Horváth ELTE PPK Pedagógiai és Pszichológiai Intézet, Szombathely; ELTE PPK Pszichológiai Intézet, Budapest; ELTE PPK Pszichológiai Doktori Iskola, Budapest

DOI:

https://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2024.1.7

Kulcsszavak:

olvasás, szóolvasás, szófelismerés, álszóolvasás, szekvenciális dekódolás

Absztrakt

Háttér és célkitűzések: Az olvasás egy kulcsfontosságú képesség, amely a hétköznapi életben való eligazodást segíti. Az olvasás egyszerű modellje szerint az olvasás két komponense a dekódolás és a nyelvi megértés. Az olvasási képességeket vizsgáló eljárások azonban ritkán ennyire fókuszáltak. A dolgozat a Vasi Olvasástesztet (VOLT) mutatja be, amely az olvasás kétutas modellje alapján lexikai hozzáférést (szóolvasás) és szekvenciális dekódolást (álszóolvasás) külön-külön vizsgálja, emellett lehetővé téve a képességek rövid időn belüli ismételt mérését.

Módszer: Az új teszt kidolgozása során négy olvasási képességeket mérő részfeladatot végeztettünk el Vas megyei általános iskolásokkal. Tizenegy különböző életkori csoportban végeztük a felmérést. Az életkori csoportok között fél-fél év eltérés volt, az első évfolyam második féléve és a hatodik évfolyam második féléve között. Minden félévben egy rövid, héthetes időszakban végeztük az adatgyűjtést, az egyes korcsoportok tagjai között nincs átfedés.

Eredmények: Az oktatásban eltöltött idővel a gyerekek olvasási képességei folyamatosan javulnak. A szó- és álszóolvasási képességek egyre jobban elválnak egymástól, ugyanakkor az azonos részfeladatokon a teljesítmény továbbra is magasan korrelál. Végezetül az olvasási teljesítménynek az oktatásban eltöltött idő (félévben mérve) jobb bejóslója, mint az életkor. Következtetések: A bemutatott olvasási teszt validitását az alapjául szolgáló elmélet, illetve a hasonló külföldi olvasástesztek adják. A párhuzamos teszt reliabilitása, amelyet a két ekvivalens lista ad, magas, így használata a dekódolási képességek mérésére javasolt. A képességek felmérése mellett a diszlexiagyanú felmérését is lehetővé teszi a vizsgálóeljárás.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-11-28

Hogyan kell idézni

Kemény, F., Pachner, O., P.Remete, E., Aranyi, G., Landerl, K., & Laskay-Horváth, C. (2024). A LEXIKAI HOZZÁFÉRÉS ÉS A SZEKVENCIÁLIS DEKÓDOLÁS MEGBÍZHATÓ MÉRÉSE: A VASI OLVASÁSTESZT. Alkalmazott Pszichológia, 26(1). https://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2024.1.7

Folyóiratszám

Rovat

Empirikus tanulmányok
Loading...