Az elme karteziánus fogalma
DOI:
https://doi.org/10.54310/Elpis.2017.2.2Kulcsszavak:
Descartes, elme, elmefilozófia, predikátumAbsztrakt
Tézisem szerint Descartes kritériuma arra vonatkozóan, hogy az elmére mely predikátumok lehetnek igazak, a következő S-sémával fejezhető ki: szükségszerűen igaz, hogy ha S azt gondolja, hogy ő j-t teszi, akkor ő j-t teszi. Eszerint valamely j predikátum akkor és csak akkor mentális, ha kielégíti az S-sémát. Ha viszont j állítható ugyan az emberről, de nem elégíti ki az S-sémát, akkor j testi predikátum. Az S-sémával bizonyítom, hogy a „gondol”, „megért”, „észlel”, „érez”, „akar” mentális predikátumok, míg a „sétál” testi predikátum. Ezt követően amellett érvelek, hogy Descartes elmefilozófiája szerint az S-sémában szereplő „gondolja” kifejezés mentális predikátumok esetén azt jelenti, hogy S közvetlenül a tudatában van elméje tevékenységeinek. A továbbiakban azt vizsgálom, hogy Descartes szerint S mennyiben rendelkezik inkorrigibilis tudással elméje tevékenységeire vonatkozóan, s azok mennyiben transzparensek a számára. Ennek kapcsán megállapítható, hogy Descartes szerint S számára elméje nem minden tevékenysége és tartalma aktuálisan tudatos, s így azok tekintetében elméje aktuálisan nem transzparens a számára. Ezáltal Descartes elmefogalmáról annak közismert értelmezésénél összetettebb és árnyaltabb kép rajzolódik ki előttünk.