Kárpátaljai magyar iskolások nyelvjárási attitűdjének alakulása egy megismételt kérdőíves gyűjtés alapján

Szerzők

  • Katalin Dudics Lakatos II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, Filológia Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.18349/MagyarNyelv.2021.3.346

Kulcsszavak:

nyelvjárási attitűd, additív szemlélet, kárpátaljai iskolások, megismételt gyűjtés

Absztrakt

Az anyanyelvi nevelésnek kiemelt szerepe van a nyelvtudat kialakításában. Kárpátalján 2005 óta oktatják az anyanyelvet a magyar nemzetiségi iskolákban additív attitűddel. Ebben a tanulmányban két kérdőíves felmérés (2008, illetve 2018) alapján arra vonatkozóan kívánok adatokat bemutatni, hogy az anyanyelvi oktatási reform óta történt-e változás a kárpátaljai magyar tanulók nyelvjárásokhoz való viszonyában. A statisztikai adatok és az elhangzott vélemények szerint a 2018-ban megkérdezett fiatalok tudatosabban, pozitívabban, helyeslőebben fejezték ki véleményüket a nem standard nyelvváltozatokról, mint a 2008-as felmérés résztvevői. Ezek a változások egyértelműen az additív attitűd térnyerése és az ezzel a szemlélettel készült középiskolai tankönyvek következményei.

##submission.downloads##

Megjelent

2021-11-20

Folyóiratszám

Rovat

Élőnyelv