A hiperbola és a litotész funkciói magyar nyelvű egyetemisták diskurzuskiegészítéses tesztjeinek eredményeiben

1. rész

Szerzők

  • Éva Szabó SZTE NYDI – MTA – DE – SZTE Elméleti Nyelvészeti Kutatócsoport, Eötvös Loránd Kutatási Hálózat

DOI:

https://doi.org/10.18349/MagyarNyelv.2021.3.298

Kulcsszavak:

hiperbola, litotész, diskurzuskiegészítéses teszt, nyelvi benyomáskeltés

Absztrakt

A tanulmány létrejöttét egy, a nyelvi benyomáskeltésre fókuszáló diskurzuskiegészítéses teszt eredményei motiválták. A tesztre adott válaszokban szembetűnő volt a hiperbola és a litotész gyakori előfordulása, viszont ezek az előfordulások eltérő szereppel bírtak. A dolgozat felvázolja a klasszikus retorikai definíciókat, majd elhelyezi a hiperbolát és a litotészt napjaink pragmatikai megközelítéseiben. E két jelenség funkcióit a kontextuális és pragmatikai tényezők meghatározzák, a dolgozat pedig azok rendszerezésére és a hétköznapi nyelvhasználatban betöltött funkciók meghatározására törekszik. Emellett a hiperbola, a litotész és a nyelvi benyomáskeltés viszonyát tárja fel a hétköznapi nyelvhasználatban, melyet Nemesi (2000, 2010, 2011) megfigyelése motivált, miszerint ezek az eszközök a nyelvi benyomáskeltés eszközei is egyben. A diskurzuskiegészítéses tesztet 72 magyar nyelvű egyetemista töltötte ki. Az eredmények Nemesi (2010) vizsgálatához hasonlóan azt mutatják, hogy a hízelgés a hiperbola egyik fő funkciója, míg a litotész esetében a válaszok Domonkosi (2009) által megjelölt funkciókat (kicsinyítés, nyomatékosítás) elégítették ki. Az eredmények azt is sugallják, hogy a hiperbola és a litotész a nyelvi benyomáskeltési taktikák realizációját segítik elő.

##submission.downloads##

Megjelent

2021-11-20

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok