NATURE AS A TOTAL MONTAGE

CÉSAR AIRA, ALEXANDER VON HUMBOLDT, AND THE CONCEPT OF POSTHUMAN “NATURE”

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.24029/lejana.2020.14.1667

Kulcsszavak:

critical posthumanism, dehumanizing staging, natural physiognomy, César Aira, Alexander von Humboldt

Absztrakt

The study seeks a critical posthumanist interpretation of César Aira’s novel Un episodio en la vida del pintor viajero (2000; An Episode in the Life of a Landscape Painter, 2006). In this context the so-called dehumanizing staging becomes a central methodological concept. Dehumanizing staging refers to different poetic strategies that are not intended to represent the total erasure of the anthropological dimension but constitute an aesthetic performance in which anthropomorphizing and desanthropomorphizing tendencies occur simultaneously. In Aira’s novel, the contradictory relationship between nature and the human subject is what serves as the medium of the dehumanizing staging. At the same time, I argue, an ideologically dimension is emerging, as the text depicts the aesthetic intensity that subverts the orders of perception and representation in the reflected context of natural physiognomy and landscape painting.

Hivatkozások

AIRA, César (2005): Un episodio en la vida del pintor viajero. Barcelona, Mondadori.

BADMINGTON, Neil (2003): “Theorizing Posthumanism”. Cultural Critique, 53: 10-27. DOI: http://dx.doi.org/10.1353/cul.2003.0017

BÖHME, Gernot (1995): Atmosphäre. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag.

BÖHME, Hartmut (2001): “Ästhetische Wissenschaft. Aporien der Forschung im Werk Alexander von Humboldts”. En Ottmar Ette—Bernd M. Scherer—Christian Suckow (eds.): Alexander von Humboldt – Aufbruch in die Moderne. Berlin, De Gruyter: 17-33.

DESCOLA, Philippe (2011): Jenseits von Natur un Kultur. Berlin, Suhkramp Verlag.

HORN, Eva (2014): Zukunft als Katastrophe. Frankfurt am Main, Fischer Verlag.

HORVÁTH Márk—LOVÁSZ Ádám—NEMES Z. Márió (2019): A poszthumanizmus változatai – Ember, embertelen és ember utáni. Budapest, Prae.

ISER, Wolfgang (2001): A fiktív és az imaginárius. Trad. Gábor Tamás Molnár. Budapest, Osiris.

KANT, Immanuel (1991): Antropología en sentido pragmático. Trad. José Gaos. Madrid: Alianza Editorial.

KANT, Immanuel (2005): “Pragmatikus érdekű antropológia”. Antropológiai írások. Ford. Miklós Mesterházi. Budapest, Osiris Kiadó: 7-306.

LEVINSON, Brett (2014): “Procedures for Drawing the Event of the Indians. On Aira’s An Episode in the Life ot a Landscape Pintor”. The New Centennial Review XIV/1: 47-70. DOI: https://doi.org/10.14321/crnewcentrevi.14.1.0047

NAYAR, Pramod K. (2014): Posthumanism. Cambridge UK—Malden, Polity Press.

RITTER, Joachim (1986): “El paisaje. Reflexiones sobre la función de lo estética en la sociedad moderna”. En Subjetividad. Seis ensayos. Trad. Rafael de la Vega. Barcelona, Alfa: 125-158.

RITTER, Joachim (2007): “A táj – Az esztétikum funkciója a modern társadalomban”. Trad. Zoltán Papp. En Tamás Miklós (ed.): Szubjektivitás – Válogatott tanulmányok. Budapest, Atlantisz Könyvkiadó: 113-143.

SACHS, Aaron (2003): “The Ultimate «Other». Post-Colonialism and Alexander von Humboldt’s Ecological Relationship with Nature”. History and Theory LXII/4: 111-135. DOI: https://doi.org/10.1046/j.1468-2303.2003.00261.x

WEBER, Jutta (2003): “Vom Nutzen und Nachteil posthumanisitscher Naturkonzepte”. En Gernot Böhme—Alexandre Manzei (eds.): Kritische Theorie der Technik und der Natur. München, Wilhelm Fink Verlag: 221-247.

##submission.downloads##

Megjelent

2021-02-25

Hogyan kell idézni

Nemes, Z. M., és P. Báder. „NATURE AS A TOTAL MONTAGE: CÉSAR AIRA, ALEXANDER VON HUMBOLDT, AND THE CONCEPT OF POSTHUMAN “NATURE””. Lejana. Revista Crítica De Narrativa Breve, sz. 14, 2021. február, o. 58-69, doi:10.24029/lejana.2020.14.1667.

Folyóirat szám

Rovat

Artículos monográficos