Egy udvarló költemény bonyodalmai
Performatív kétértelműség Sapphó 137. töredékében
DOI:
https://doi.org/10.63872/STCI4170Kulcsszavak:
Sapphó, archaikus líra, performativitás, hallgatás, szerelmi költészetAbsztrakt
A tanulmány Sapphó 137. töredékét vizsgálja a lírai performativitás elméleti keretében, különös tekintettel a szégyen és a hallgatás retorikai szerepére. A szöveg értelmezése nem a keletkezés és előadás kontextusának helyreállítására törekszik – ami ebben az esetben lehetetlen –, hanem magából a nyelvi megformálásból indul ki. A töredék két beszélőjének kijelentései ironikusan is olvashatók, vagyis illokúciójuk önmagával ellentétes is lehet, a szégyenre való hivatkozás pedig nem csupán a beszéd akadályaként, hanem a vágy és az erotikus kommunikáció paradox módon megjelenített formájaként is értelmezhető. A tanulmány amellett érvel, hogy a hallgatás performatív kinyilvánítása maga is jelentést termel, és a kimondhatatlan vagy szégyenletes tartalmak irodalmi közvetítésének egyik módjaként működik. A töredék ilyen megközelítése azt is lehetővé teszi, hogy a költői nyelv társadalmi nemi szerepeket átrendező és az erotikus diskurzus határait feszegető potenciálját feltárjuk.##submission.downloads##
Megjelent
2025-09-14
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.