Iskolai atlaszok történelmi térképei: lehetőségek és korlátok

Szerzők

  • Dóra HEGYESI

DOI:

https://doi.org/10.30921/GK.76.2024.3-4.3

Absztrakt

Amióta a nyomtatás lehetővé tette a dokumentumok tömeges terjesztését, rengeteg történelmi térképet halmoztunk fel. Ezek a térképek lehetővé teszik a térbeli folyamatok alapos elemzését, figyelembe véve a történelmi kontextus változásait. Ezek a források azonban ritkán kerülnek be az iskolai atlaszokba, így ezek elsősorban környezetünk mai állapotát mutatják be. E tanulmány célja, hogy feltárja a különbségeket és hasonlóságokat Magyarország atlaszszerkesztése között, ahol a történelmet és a földrajzot külön-külön tanítják; és összehasonlítsa Franciaországéval, ahol ezeket a tantárgyakat egy, szintetizáló tantárgyként tanítják. Elsősorban a történelmi térképek szerepeltetésére (vagy inkább elhagyására) kerül a fókusz ezekben a kiadványokban. Mindazonáltal a dokumentumelemzés során az atlaszok szerkezetének és kialakításának néhány más érdekes megközelítését is meg lehetett vizsgálni.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-12-22