A MEGYEI JOGÚ VÁROSOK ÉS A TELEPÜLÉSMARKETING KAPCSOLATA
Absztrakt
Miért is fontos egy település életében a településmarketing, milyen hasznot
hozhat ez számára? Szüksége van egyáltalán egy településnek marketingre? A
válasz egyszerű, igen szüksége lehet rá. Számos társadalomtudományi
diszciplína foglalkozik a térrel (Tóth 1981; Nemes nagy 1998; Berki2015; Pirisi et
al., 2019), annak adottságaival, ez alól nem kivétel a marketing sem. A klasszikus
(termék- és szolgáltatás-) marketing mellett egyre jobban ismert a különböző
területi szintek komplex „értékesítése", annak lehetőségeit szolgáló tevékenység.
Miként a földrajzban is számos jelzős, illetve ágazati területtel találkozunk (pl.:
katonaföldrajz, feminizmus földrajza, gazdaságföldrajz), melyek a jelenségek
térbeliségét, térrel kapcsolatos kölcsönhatásrendszerét írják le (Próbáld 2007;
Pirisi et al 2019), úgy a marketing is egyre több területen jelenik, illetve
honosodik meg (szervezetmarketing, politikai marketing, digitális marketing). E
kéttudományterület határán találjuk a helymarketinget. Ahhoz, hogy megértsük
a működését, fontos leszögeznünk, hogy a területi szerveződés majdnem minden
szintjén lehet helymárkát kialakítani és erre épülő marketinget alkalmazni.