A BŰNCSELEKMÉNYEK FORMÁLTA VÁROSIMÁZS A PÁLYAVÁLASZTÓ FIATALOK SZEMÉBEN: PÉCSI ESETTANULMÁNY
Absztrakt
A településmarketinget, ezen belül a gazdasági szempontból fontos szereplőket befolyásoló városimázst és annak hatását az elmúlt évtizedekben az urbanisztikai kutatások is jelentős figyelemben részesítették (Ashworth, 1990, Berg et al. 2002, Kavaratzis et al. 2005, Kozma et al. 2012). A turizmusföldrajzban az egyes desztinációk elemzése kapcsán megjelenő miliő fogalma (Michalkó 2005) szintén az adott hely fizikai adottságain túlmenő percepciók mentén igyekszik értékelni egy-egy földrajzi teret. Ezen kutatásokhoz – részben kapcsolódva, részben pedig új aspektusból megközelítve azokat – jelen tanulmány a kriminológiával, illetve a kriminálgeográfiával összekapcsolódva kíván a települési imázskutatások terén új összefüggéseket bemutatni. A dinamikusan átalakuló felsőoktatási piacon a hazai univerzitasoknak számos kihívással kell szembenéznie (pl. csökkentő beiskolázandó korosztály, a hallgatói állomány átalakuló összetétele, folyamatosan változó finanszírozási keretek, területi, fővárosi koncentráció stb.). A PTE TTK Földrajzi Intézetében harmadik két éve zajlik monitoring a frissen felvett elsőéves hallgatók körében (Pirisi – Trócsányi 2014) annak érdekében, hogy jobb, pontosabb rálátásunk legyen a fent említett problémakörre, amelyek alapján ezekhez a változásokhoz alkalmazkodni tudó képzési rendszert alakíthassunk ki. A diákok pálya-, illetve intézményválasztását számos hatótényező befolyásolja: például az egyes egyetemek oktatási kínálata, a képzési hely távolsága az állandó lakóhelytől, az adott szakra jellemző felvételi pontok, a felvételi követelmények, az oktatói gárda reputációja, az adott városra jellemző életstílus, a megélhetési lehetőségek stb. A médiában egy-egy településről csak a negatív híreket hallva, joggal merül fel a kérdés, hogy egy város kriminológiai állapota, így imázsa lehet-e befolyással a beiskolázásra. Ha igen, akkor miként és milyen mértékben, illetve hogyan befolyásolja a városról kialakított percepciókat? A kérdés (részleges) megválaszolására a televíziós és internetes médiában megjelenő híreket, azok összetételét, negatív vagy pozitív felhangját, illetve ezzel párhuzamosan hallgatóink egyetemválasztással kapcsolatos motívumait és a városimázsról alkotott véleményüket tettük vizsgálatunk tárgyává. Kiindulópontunk az volt, hogy a hallgatók egyetemválasztásában fontos szerepe van a város imázsának, vélt, vagy valós hangulatának, míg a városimázsra jelentős befolyása van a médiában megjelenő híreknek, információknak.