https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/issue/feedPedagógusképzés2024-03-06T19:45:32+00:00Rapos Nórarapos.nora@ppk.elte.huOpen Journal Systems<p>A Pedagógusképzés folyóirat a pedagógusképzők lapja. Célja a pedagógusképzők minél szélesebb körének bevonásával a szakmai-tudományos párbeszéd elősegítése a hazai- és nemzetközi pedagógusképzés, valamint a köznevelés területén. A lap kiemelt küldetése a szakmai fejlődés és tanulás folyamatának modern tanuláselméleti alapokon történő képviselete, a tanárrá válás folyamatának, a szakmai fejlődés tágabb perspektívában történő értelmezése.</p>https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/7574„Kifogyhatatlan volt a bölcsességekből” – Virág Irénre emlékezünk2023-12-06T10:46:26+00:00Zsolt Mogyorósimogyorosi.zsolt@uni-eszterhazy.hu<p>Virág Irén eredményekben gazdag pályafutása példát teremtett munkatársai és tanítványai számára is. Neveléstörténeti kutatásai mellett a pedagógusképzés egyik meghatározója képviselője is volt.</p>2024-03-06T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 A szerző(k)https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/7410Az intézményi abszorpciós kapacitás és az iskolamenedzsment hálózatos modellje2024-01-17T11:56:17+00:00Ágnes Fazekasfazekas.agnes@ppk.elte.huTamás Kersánszkikersanszki.tamas@uni-obuda.huKatalin Tóth-Pjeczkatoth-pjeczka.katalin@ppk.elte.hu<p>Tanulmányunk egy három évig tartó, kevert módszerekre épülő longitudinális esettanulmány eredményeit mutatja be. A terepmunka során elsőként az oktatási innovációkat, majd a pedagógusok szakmai fejlődését és végül a munkahelyi tanulás hálózati aspektusait helyeztük a fókuszba. E tanulmányban a hálózati alapú iskolamenedzsmenttel kapcsolatos kutatási eredmények kerülnek előtérbe. Bemutatunk egy olyan menedzsmentgyakorlatot, amely az iskolákat a szocioökológiai rendszerek részeként kezeli. Ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy az iskolák felismerjék a környezetükben rejlő erőforrásokat, és hosszú távon hozzáférjenek ezekhez. A kifejlesztett modell részletes betekintést nyújt a belső és külső együttműködések tartalmi területeibe és platformjaiba, a kiválasztási szűrőkbe és a dinamikákba. A modell segítségével elvégzett vizsgálatok általában arra mutatnak rá, hogy bár az iskolán belüli horizontális tanulás gy akran erős, a külső kapcsolatok gyengébbek maradnak, és csak néhány oktatási szereplő képes hatékonyan együttműködni más ágazatokkal.</p>2024-03-06T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 A szerző(k)https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/6874A tanórakutatásról mint szakmai fejlődési gyakorlatról: Mianmari tanárképzők perspektívái2023-08-16T07:28:50+00:00Yin Mar Winthiri@student.elte.huZsuzsa Kovacskovacs.zsuzsa@ppk.elte.hu<p>A tanórakutatás egy olyan innovatív szakmai fejlődési gyakorlat, amelynek keretében a tanárok együttműködve dolgoznak ki egy óratervet, megtartják és megfigyelik az órát, hogy adatokat gyűjtsenek a diákok tanulásáról, majd megfigyeléseiket felhasználják az óra tökéletesítéséhez. A tanórakutatást nemzetközi projektek segítségével vezették be a mianmari oktatásba és tanárképzésbe. A projektek zárása után azonban alig végeztek olyan kutatásokat, amelyek a tanórakutatást mint rendszeres szakmai fejlődési gyakorlatot vizsgálták volna. Jelen tanulmány célja, hogy pótolja ezt a hiányt, feltárva a mianmari tanárok és tanárképzők tanórakutatásról alkotott felfogását, a tanórakutatás alkalmazásának gyakorlatát, előnyeit és a hosszútávú, fenntartható gyakorlatként történő meggyökereztetésével kapcsolatos kihívásokat. A tanulmány alapját képező kutatásban vegyes módszertant alkalmaztunk, a kvantitatív vizsgálathoz online kérdőíves felmérést végeztünk, majd a kvalitatív vizsgálathoz félig strukturált interjúkat bonyolítottunk le. A félig strukturált interjúk eredményei kiegészítik a kérdőíves vizsgálat eredményeit, és mélyebb magyarázatot adnak az alábbi négy téma mentén: a tanórakutatással kapcsolatos ismeretek, tapasztalatok, a módszer nyújtotta előnyök és a módszer bevezetésének kihívásai. A kvantitatív kutatási eredmények azt mutatják, hogy a résztvevők 47%-a, vagyis az összes részt vevő tanárképző ismeri a<br />módszert, míg a résztvevők 53%-ának, vagyis az összes közoktatásban dolgozó részt vevő pedagógusnak nincs ismerete róla. Ezért a tanulmány fókuszába a tanárképzők tanórakutatással kapcsolatos felfogása, percepciói, gyakorlata és tapasztalatai kerültek. Bár a módszer értelmezésében vannak kisebb eltérések, megítélése alapvetően igen pozitív. Ennek ellenére a nemzetközi projektek befejezése óta a tanórakutatás alkalmazása ritkult a résztvevők gyakorlatában, mert az adminisztratív támogatás erőteljesen csökkent, ami saját elköteleződésük csökkenését vonta maga után. A tanulmány rávilágíthat azokra tényezőkre, amelyek egy új, innovatívnak nevezhető módszer bevezetésének, adaptációjának sikerességét meghatározzák.</p> <p> </p>2024-03-06T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 A szerző(k)https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/7015Movement therapy overview in relation to school readiness2023-08-09T07:06:52+00:00Adrienn Oraveczoravecz.adrienn@semmelweis.hu2024-03-06T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 A szerző(k)https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/4567Didaktikai mesterfogások2022-09-16T14:48:26+00:00Klára Antesbergerantesberger@staff.elte.hu<p>Chrappán Magdolna Didaktika I-II. címü jegyzetének recenziója.</p>2024-03-06T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 A szerző(k)https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/7555A mentor mint iránytű. A Tanítsunk Magyarországért mentorprogram hatása az alacsony státusú diákok jövőképére, tanulmányi aspirációikra2023-11-29T17:44:07+00:00Hunor Papppapphunor76@gmail.comEmese Alteremesealter@gmail.comKatalin Godókatalin1en@gmail.comTímea Ceglédicegledi.timea@arts.unideb.hu<p>Kutatásunk célja a Tanítsunk Magy arországért mentorprogram (TM) egy speciális problématerületre, a pályaválasztás előtt álló diákok kilátásaira, pályaorientációs értékeire, valamint továbbtanulási aspirációira gy akorolt hatásának vizsgálata. A kvantitatív kutatás során saját szerkesztésű kérdőívvel vizsgáltuk a mentorált és nem mentorált diákok tanulmányi elvárásait, valamint szüleik és pedagógusaik szerepét a diákok szemszögéből. A 2021/2022-es tanév második félévében végzett felmérés során 206 fő hetedik és nyolcadik osztályos általános iskolás diákkal vett fel adatokat a TM-program hatását vizsgáló Discovery of the Hidden Value of Mentoring (DHVM) nevű kutatócsoport. Az adatok elemzése során leíró statisztikákat, átlag-összehasonlítást, kereszttábla-elemzést, valamint bináris logisztikus regresszióelemzést alkalmaztunk. Az eredmények igazolták, hogy a program sikeresen vonja be a hátrányos helyzetű diákokat, akiknek az életében a mentorok fontos szerepet töltenek be, azonban a továbbtanulási döntés legerősebb prediktora még a mentorprogramban való részvétel mellett is a család anyagi helyzete és a tanulók jegyei.</p>2024-03-06T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 A szerző(k)https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/5626Hallgatók a tanárképzés és az oktatás fejlesztéséért – A CHERD-Hungary oktatáskutató gyakornoki program a debreceni egyetemen2023-04-28T19:00:45+00:00Tímea Ceglédicegledi.timea@arts.unideb.huDániel Bodnárbodnardaniel11@gmail.comZsolt Csákcsakzsolt66@gmail.comDorottya Feketefeketedorottya02@gmail.comEmese Kincső Feketeemesekincsofekete@gmail.comAnnamária Horváthhorvathannamari19@gmail.comLiliána Janecskójanecsko.liliana@gmail.comDávid Mihály Kisskiss.d.mihaly@gmail.comHunor Papppapphunor76@gmail.comMarcell Puskáspuskasmarcell2@gmail.comRéka Tóthtothrekad98@gmail.com<p>2021 szeptemberében egy új kezdeményezés indult a Debreceni Egyetem Neveléstudományi Tanszékének berkein belül. A CHERD-Hungary Oktatáskutató Gyakornoki Program jelenleg tizenhat nevelésszociológiai kutatást folytató fiatallal működik, akik főként osztatlan tanárszakos hallgatók a Debreceni Egy etemen. Az előzmények és a Program működésének bemutatása után feltárjuk, milyen tevékenységeket végeznek a gy akornokok, illetve felvázoljuk a jövővel kapcsolatos aspirációinkat, további terveinket.</p>2024-03-06T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 A szerző(k)https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/7120A helyi jógyakorlatok mint a szakmai fejlesztő iskolák lehetséges forrásai2023-11-10T06:13:30+00:00Ida Zagyváné Szűcszagyvane.szucs.ida@uni-eszterhazy.hu<p>Az oktatás globális trendjei meghatározzák a pedagógusképzés fejlődési lehetőségeit. A minőség mint alapvető elvárás ernyőfogalomként azonosítható. Annak egyik fontos szempontja az elmélet és a gyakorlat összekapcsolása, a pedagógusjelöltek, a gyakornokok és a pedagógusok szakmai fejlődésének, tanulásának folyamatos biztosítása. A szakmai fejlesztő iskolák már léteznek a világban előtérbe helyezve a kutatásalapú pedagógusképzés és - továbbképzés szemléletét. Számos nemzetközi tapasztalat áll rendelkezésünkre. A kérdés, hogy van-e akarat állami és akadémiai szinten a koncepció támogatására. Tanulmányunkban a megvalósítás egy lehetséges módjára teszünk javaslatot az alulról jövő helyi kezdeményezéseket alapul véve.</p>2024-03-06T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 A szerző(k)https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/7967Rovatszerkesztői bevezető – A didaktika a digitális tananyagok és tanulási környezetek fejlesztésében2024-01-09T11:15:40+00:00Beatrix Fűzifuzi.beatrix@gmail.comLászló Horváthhorvath.laszlo@ppk.elte.hu<p>Folytatjuk a didaktika jelentőségét fontolgató sorozatunkat. Rovatunk legfrissebb írása a didaktika e-learning-tananyagok és tanulási környezetek fejlesztésében betöltött szerepét járja körül. Rámutat, hogy a színvonalas, tanulási célok elérését megfelelően szolgáló e-learning fejlesztések a tanulói sajátosságok alapos ismeretére és az ezekkel összehangolt módszertani megoldásokra épülnek. Szerzőnk megfogalmazza, hogy az e-learning fejlesztők kreatív munkájának biztos alapjait egy koherens általános didaktika teremtheti meg. A sorok között olvasva felfedezhető, hogy az e-learning fejlesztések tapasztalatai milyen irányokat kínálnak a didaktika és a tankönyvek jövőbeli fejlesztéséhez. Várjuk Olvasóink véleményét, reflexióit az írásokra és a felvetett kérdésekre!</p>2024-03-06T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 A szerző(k)https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/7966A didaktika alkalmazhatósága a digitális tananyagok és online tanulási környezetek fejlesztésében2024-01-09T09:41:52+00:00János Olléolle.janos@mftk.uni-pannon.hu<p>A minőségi e-learning fejlesztésekben az oktatás-módszertannak meghatározó szerepe van. A hazai didaktikai modellek kevésbé jelentenek közvetlen hozzáadott értéket a tananyagok és a tanulási környezetek fejlesztéséhez, mert általában egy zárt és speciális narratívából közelítenek az oktatáshoz és a tanuláshoz. A hazai gondolkodásban az egyik meghatározó elmélet a közoktatási-iskolapedagógiai didaktikai modell. A kritikai elemzés áttekinti, hogy ennek a modellnek a tartalma hogy an használható fel az e-learning fejlesztésekben, illetve hogy az oktatáselméleti alapok milyen didaktikai területeket és hogy an érintenek egy hazai e-learning-fejlesztő képzés oktatási programjában.</p>2024-03-06T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 A szerző(k)