https://ojs.elte.hu/modernnyelvok/issue/feedModern Nyelvoktatás2023-12-14T08:32:23+00:00Nádor Orsolyamodernnyelvoktatas@gmail.comOpen Journal Systems<p style="font-weight: 400;">A Modern Nyelvoktatás alkalmazott nyelvészeti és nyelvpedagógiai folyóirat, mely többek között a nyelvtudomány, a fordítástudomány, a neveléstudomány, a nyelvpedagógia, a nyelvtanítás és nyelvtanulás témakörében született írásokat, tanulmányokat közöl évi két számban. A folyóirat a kutatókhoz, valamint a gyakorló pedagógusok minél szélesebb köréhez kíván szólni, ezért az elméleti kérdésekkel és a kutatásmódszertani témákkal tudományos igényességgel és közérthető formában foglalkozik.</p> <p style="font-weight: 400;">A beküldött tanulmányokat a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően két független és anonim bíráló lektorálja. Olyan írásokat várunk, melyeket más folyóiratokhoz, kiadókhoz még nem nyújtottak be, illetve még nem publikáltak. Szívesen fogadjuk frissen megjelent magyar és idegen nyelvű tudományos és szakkönyvek ismertetését, bírálatát.</p>https://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7481Az oktatás ereje a menekültek integrációjában2023-11-21T07:39:37+00:00Tünde Sárosiaa@aa.aa<p>Az ukrán–orosz háború kitörésekor a budapesti Piarista Gimnázium igazgatója, Horváth Bálint azonnal a menekültek megsegítésének ügye mellé állt és intézményében helyet adott egy olyan segítő programnak, ahol tanárok és önkéntesek közösen szerveztek foglalkozásokat az Ukrajnából Budapestre menekülő gyerekek számára. A kezdeti programok mára egy oktatási központtá nőtték ki magukat, amely az ukrán diákok magyar közoktatásban történő felzárkózását hivatott segíteni. A szervezet munkáját Pavlovski Natasa vezeti és koordinálja. Az ő megindító története a megkülönböztetés nélküli elfogadás fontosságát hangsúlyozza és a szervezet munkája meghatározó jelentőséggel bír az Ukrajnából menekült gyermekek és családok életében. Ebben az írásban arra törekszem, hogy bemutassam miként segíti a szóban forgó projekt az ukrán menekült gyermekeket az iskolai sikerek elérésében, és hogyan próbál közösséget kovácsolni az háborús helyzetben országukból menekülő fiatalokból. A tanulmány célja az, hogy mélyebben megértsük azokat a kihívásokat és problémákat, amelyekkel az adott helyzetben találkozhatunk, és hogy a lehető legátfogóbb képet kapjunk a bevándorló menekültek hétköznapjairól, nehézségeiről és lehetőségeiről.<span class="Apple-converted-space"> </span></p>2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7482Két iskola, két jógyakorlat2023-11-21T07:46:27+00:00Ildikó Schmidtaa@aa.aaLili Baloghaa@aa.aaMelinda Ottucsákaa@aa.aa2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7486Anyanyelvi kompetenciafejlesztő munkafüzetek 17–33.2023-11-21T08:15:52+00:00Ildikó Bodnáraa@aa.aa2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7487Irodalmi túra Szlovéniában és Horvátországban2023-11-21T08:17:08+00:00Franciska Ćurković-Majoraa@aa.aa2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7488Michael J. McCarthy Innovations and Challenges in Grammar2023-11-21T08:18:44+00:00József Andoraa@aa.aa2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7557Fekete Imre: Technology in English Teaching: The Hungarian university context2023-11-29T20:17:40+00:00Szabina Ádámkuaa@aa.aa2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7562Trentinné Benkő, Éva – Márkus, Éva – Svraka, Bernadett – Árva, Valéria (eds.): Languages, Inclusion, Cultures and Pedagogy: Research and Good Practices 1.2023-12-03T08:21:11+00:00Szilvia Hukné Kissaa@aa.aa2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7474Előszó2023-11-21T06:42:18+00:00Ildikó Schmidtm.pinter.tibor@skre.hu2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7489Szociokulturális tényezők hatása az egészségügyi kommunikációra2023-11-21T08:20:39+00:00Dániel Mányaa@aa.aa2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7490A magyar mint idegen nyelv napja a Károli Gáspár Református Egyetemen2023-11-21T08:22:02+00:00Boglárka Vermekiaa@aa.aa2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7492A szociolingvisztikai kutatás társadalmi hatásai2023-11-21T08:24:13+00:00Anita Márkuaa@aa.aa2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7493A Nyelvek Jövője2023-11-21T08:25:34+00:00Judit Hidasiaa@aa.aa2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7494A szótárírástól a szótárhasználatig2023-11-21T08:28:30+00:00 Réka Szabóaa@aa.aaZsuzsanna Kocsisaa@aa.aa2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7563Participatory Linguistics ReN-Symposium. Beszámoló a 20. Alkalmazott Nyelvészeti Világkongresszus (AILA) szimpóziumáról (École Normale Supérieure de Lyon, 2023. július 18.)2023-12-03T15:44:46+00:00Csanád Bodóaa@aa.aaJános Imre Heltaiaa@aa.aaEszter Tarsolyaa@aa.aa2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7495A 80 éves Székely Gábor köszöntése2023-11-21T08:30:39+00:00Erzsébet Cs. Jónásaa@aa.aa2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7695Sketch Engine2023-12-14T08:32:23+00:00Szilárd Szlávikaa@aa.aa2023-12-14T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7475Migrációs hátterű tanulók iskolai és nyelvi integrációja Ausztriában, kitekintéssel az ukrán gyerekek iskolai oktatására2023-11-21T06:44:03+00:00Márta Csireaa@aa.aaVeronika Szabóaa@aa.aa<p>Tanulmányunkban áttekintést adunk az ausztriai migráció rövid történetéről és aktuális helyzetéről, annak törvényi és intézményi hátteréről. Ezen belül részletesen foglalkozunk az iskolás gyermekek iskolai, nyelvi és kulturális integrációjával. Számos más országhoz hasonlóan az integráció kérdése Ausztriában is elsősorban nyelvközpontú, így kiemelten kezeljük a nyelvi integráció megvalósításának lehetőségeit. Áttekintjük az erre vonatkozó törvényeket és rendeleteket, különös figyelmet szentelve az ukrán gyermekek helyzetének. Az ismertetésen túl a 2018/2019-es tanévtől – elsődlegesen politikai döntés következtében megvalósuló – intézményi gyakorlat (német nyelvi kompetenciát mérő teszt, német felzárkóztató osztályok és kurzusok) hatásáról, valamint az oktatás szereplői és a szakemberek által megfogalmazott kritikákról is szó esik.</p>2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7476Bevándorló hátterű gyermekek integrálása Cipruson2023-11-21T06:52:37+00:00Bernadett Jani-Demetriouaa@aa.aa<p>A tanulmány Ciprus bevándorlási és menekültügyi helyzetét mutatja be, külön kitérve a bevándorló hátterű és/vagy menekült státusszal rendelkező kiskorúak iskolai integrációjára. Ciprus a Földközi-tengeren Európa, Ázsia és Afrika között helyezkedik el, így a nyugati migrációs útvonal egyik első állomásaként nagy számban érkeznek menekültek a szigetre. A ciprusi hatóságok a nagy számú menekültek segítésére számos programot indítottak, illetve folyamatosan keresnek példákat jó gyakorlatokról más országokban is, hogy adaptálhassák azokat a ciprusi helyzetre. A ciprusi állami oktatás sajátossága, hogy görög egynyelvű ugyan, de az oktatás nyelve nem a Cipruson beszélt görög, hanem a görögországi újgörög, amely a görög nyelv sztenderd változata, és számos tényező alapján eltér a ciprusi görögtől. Ezért a ciprusi hatóságok az iskolai integráláshoz általánosan nyújtott segítségként főként a nyelvi fejlesztést célozzák. Ez az eljárás azonban nem ad teljeskörű segítséget a tanulók beilleszkedéséhez. A DRASE program népszerűsége abban rejlik, hogy túllép a nyelvi fejlesztésen, és más jellegű segítséget is nyújt a rászoruló tanulóknak és családjaiknak.</p>2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7496A finn oktatási rendszer a bevándorló diákok számára2023-11-21T09:13:23+00:00Sanna Mustonenaa@aa.aaÉva Mákaa@aa.aa2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7477Bevándorló gyermekek közoktatásbeli integrációja Franciaországban2023-11-21T06:56:28+00:00Tünde Sárosiaa@aa.aa<p>A bevándorló gyermekek közoktatásbeli integrációja Franciaországban egy olyan fontos és aktuális kérdés, amely kapcsán a francia oktatási rendszer és társadalom egyaránt kihívásokkal néz szembe. Az elmúlt évtizedekben a migráció folyamatai erőteljesen befolyásolták a franciaországi iskolák demográfiai összetételét, és számos bevándorlócsalád került az országba. A bevándorló gyermekek integrálása a francia oktatási rendszerbe mind nyelvi, kulturális és szociális téren nehézségek elé állítja a folyamat szereplőit. A bevándorlók oktatása nem csupán az oktatási rendszer, hanem az egész társadalom számára kulcsfontosságú kérdés, hiszen hozzájárul a sokszínűség támogatásához és az esélyegyenlőség előmozdításához. A tanulmány célja, hogy mélyebb betekintést nyújtson a bevándorló gyermekek oktatásbeli helyzetébe Franciaországban. Bemutatja az integráció elősegítése érdekében bevezetett politikai intézkedéseket és programokat és elemzi azokat a kezdeményezéseket, gyakorlatokat, amelyek hozzájárulnak a sikeres oktatásban való részvételhez.<span class="Apple-converted-space"> </span></p>2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7478Külföldi gyerekek iskolai integrációja Magyarországon – szükségletek, lehetőségek és kihívások2023-11-21T07:30:55+00:00Éva Fürediaa@aa.aa<p>Nem újdonság a külföldi gyerekek jelenléte a magyar közoktatásban, mégis csak az Ukrajna elleni háború 2022. 02. 24-i kitörését követően került a külföldi gyerekek iskolai integrációjának kérdése a figyelem fókuszába, amikor azzal szembesültünk, hogy a háború nem ér véget a következő tanévkezdésig, és a hazánkban menedéket talált gyerekeknek iskolába kell járniuk. Nincs központi integrációs stratégia, az intézmények a saját eszközeikkel és módszereikkel próbálják a magyarul nem beszélő gyerekeket segíteni a magyar oktatásba történő integrációban, amihez sok esetben civil szervezetek nyújtanak szakmai támogatást. Jelen tanulmányban bemutatjuk, hogy milyen szükségletek és igények merülnek fel egy magyar nyelven nem beszélő tanuló érkezésekor, milyen nehézségek adódnak, és milyen lehetőségek vannak az inklúzió támogatására. Kitérünk a Menedék Egyesület szakmai tapasztalataira és megosztunk olyan jó gyakorlatokat, amelyek hasznosak lehetnek a külföldieket fogadó pedagógusok, intézmények számára.</p>2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7479Tanköteles korú bevándorló gyermekek és fiatalok nyelvi integrációja a német közoktatásban2023-11-21T07:34:43+00:00Eszter Bernadett Bakóaa@aa.aa<p>A tanulmány témája a tanköteles korú bevándorló gyermekek integrációja a német közoktatásban. Ez jelenleg egy kiemelten fontos és időszerű téma, részben az 2015 óta zajló jelentős bevándorlási hullám, részben az 2022-ben kitört ukrajnai háború miatt. A dolgozatban vizsgálom a migrációs folyamatokat, a bevándorló felnőttekre és a fiatalokra vonatkozó statisztikai adatokat. Részletesen tárgyalom az oktatásba való sikeres beilleszkedést és a nyelvi hátrányok leküzdését segítő programokat. Az integráció gyakorlati megvalósulásának részleteit a Donaueschingeni Oktatási Hivatalnál tett látogatásom alapján mutatom be. A tanárok továbbképzésének fontosságát és a felnőtteknek szóló nyelvkurzusokat is kiemelten vizsgálom. A családi háttér támogató szerepét is hangsúlyozom a gyermekek nyelvi fejlődésének és az iskolai előmenetelének vonatkozásában.<span class="Apple-converted-space"> </span></p>2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7480Az ukrán diákok integrációja a szlovák oktatáspolitika tükrében2023-11-21T07:38:09+00:00Roland Nagyaa@aa.aa<p>Tanulmányomban a szlovákiai oktatáspolitikai integráció elméleti és gyakorlati aspektusait vizsgálom, főként az orosz–ukrán háború kapcsán kirobbant menekültválság hatásaira összpontosítva. Mivel a külföldiek gyermekeinek iskolarendszerbe való beillesztése az általános értelemben vett bevándorlási politika részét képezi, ezért átfogó képet nyújtok a jogszabályok és fontos stratégiai dokumentumok történeti alakulásáról. Emellett kitérek a bevándorlással kapcsolatos legfontosabb statisztikai adatokra is, amelyek segítségével tágabb összefüggésekbe helyezem az ország politikai vezetésének döntéseit az elfogadott jogi keretrendszer kapcsán. Végül a különféle állami szervek és jogvédő szervezetek elemzésein keresztül rámutatok a bevándorlási politika általános hiányosságaira, majd felvázolom az oktatáspolitikai integráció egyes állomásait és az ezekkel összefüggő gyakorlati problémákat.</p>2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7485Négy régi angol tankönyv bemutatása és értékelése II.2023-11-21T08:04:33+00:00Péter Medgyesaa@aa.aa<p>A Modern Nyelvoktatás négy egymást követő számában olyan angol tankönyveket ismertetek, amelyek valaha roppant népszerűségnek örvendtek. A sorozat első része a folyóirat legutóbbi számában jelent meg (Modern Nyelvoktatás, 2023), az alábbiakban pedig a <em>Tanuljunk könnyen gyorsan angolul! </em>(Szenczi, 1937) című nyelvkönyvet mutatom be. A könyv értékállóságát jelzi, hogy számos kiadást és utánnyomást élt meg, s még az 1990-es évek közepén is kiadták reprint formájában. Szerzője, dr. Szenczi Miklós a budapesti egyetemen végzett, majd a skóciai Aberdeenben magiszteri fokozatot szerzett ógörögből és angolból. Miután egy londoni egyetemen megalapította a magyar nyelv és irodalom szakot, tíz éven át ott oktatott. Hazatérése után, a Rákosi-érában leparancsolták az egyetemi katedráról; rehabilitálását követően éveken át az ELTE Angol Tanszékét vezette jeles irodalomtudósként.<span class="Apple-converted-space"> </span></p>2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7483Reform a nyelvoktatásban – hogyan tanuljunk meg észtül játékosan2023-11-21T08:00:12+00:00Dorottya Lehelaa@aa.aaGyöngyvér Fazekasaa@aa.aaBarbara Madarászaa@aa.aaAnne Tammaa@aa.aa2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatáshttps://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/7484Kreatív módszerek az észt nyelvtanításban2023-11-21T08:02:47+00:00Barbara Madarászaa@aa.aaGyöngyvér Fazekasaa@aa.aaDorottya Lehelaa@aa.aaAnne Tammaa@aa.aa2023-12-13T00:00:00+00:00Copyright (c) 2023 Modern Nyelvoktatás