„Szellem és szükségszerűség”

Anakronisztikus emlékezetalkotó stratégiák Hugo von Hofmannsthal háborús publicisztikájában

Szerzők

  • Klaudia Kmetty

DOI:

https://doi.org/10.33934/initium.2023.5.2

Absztrakt

Hugo von Hofmannsthal első világháborús publicisztikájában a soknemzetiségű, nagyhatalmi státuszában megkérdőjelezett Osztrák-Magyar Monarchia legitimációs stratégiáját dolgozta ki, amely öröklött történelmi szerepet konstruált a Habsburg Birodalom számára. A szerző háborús publicisztikája mögött húzódó kultúramodell, amelyet Hofmannsthal a Monarchia heterogén társadalmi adottságaiból vezetett le, érvelése szerint kiterjesztendő a háború utáni Európára. A tanulmány végigkíséri a szerző kultúramodelljének alakulását az 1914–1918 között keletkezett publicisztikáiban és arra kíván rámutatni, hogy a Hofmannsthal-életmű recepciójában eddig kevéssé hangsúlyos szerepet kapó háborús publicisztika mind ideológiai bázisát, mind poétikai megoldásait tekintve szoros összefüggésben áll a háború előtti és utáni művekkel.

##submission.downloads##

Megjelent

2023-12-13 — Frissítve ekkor: 2023-12-14

Verziók

Hogyan kell idézni

Kmetty, Klaudia. (2023) 2023. „»Szellem és szükségszerűség«: Anakronisztikus emlékezetalkotó stratégiák Hugo Von Hofmannsthal háborús publicisztikájában”. Initium 5 (1):30-59. https://doi.org/10.33934/initium.2023.5.2.

Folyóiratszám

Rovat

Német irodalom- és kultúratudomány