Over de Holocaust in kleutertaal. De toepassing van didactische aanbevelingen voor holocaustonderwijs in Martine Letteries Kinderen met een ster (2016)
DOI:
https://doi.org/10.33934/initium.2021.3.9Kulcsszavak:
Martine Letterie, holokauszt, holland gyermek- és ifjúsági irodalom, Holocaust, kinder- en jeugdliteratuurAbsztrakt
Martine Letteries schreef het boek Kinderen met een ster in opdracht van Herinneringscentrum Kamp Westerbork en het verscheen in 2016. Het boek is in Nederland voor kinderen vanaf ongeveer vijf à zes jaar aangeraden waardoor het verhaal een interessant onderzoeksobject blijkt. Als onderzoeksvraag stel ik de vraag ‘Met welke auteurstechnieken maakt Martine Letterie de Holocaust in Kinderen met een ster voor jonge lezers bespreekbaar?’. Hiernaast kijk ik er ook naar in hoeverre de representatie van de Holocaust in Letteries boek in lijn is met de International Holocaust Remembrance Alliance aanbevelingen voor Holocaustonderwijs.
Martine Letterie a westerbori gyűjtőtábor helyén működő múzeum és emlékhely (Herinneringscentrum Kamp Westerbork) megbízásából 2016-ban írta meg a Kinderen met een ster [Csillagos gyermekek] című gyermekkönyvét. Kutatás szempontjából azért érdekes a mű, mert Hollandiában az öt-hat éves korosztály számára ajánlják. Dolgozatom megírásakor arra a kérdésre kerestem választ, milyen írói technikák segítségével teszi Martine Letterie feldolgozhatóvá a holokausztot fiatal olvasói számára a Kinderen met een ster című könyvében. Emellett azt vizsgáltam meg, hogy ezek az írói technikák hogyan illeszkednek a Nemzetközi Holokauszt Emlékezési Szövetség (International Holocaust Remembrance Alliance) holokausztoktatáshoz megfogalmazott ajánlásaihoz.
##submission.downloads##
Megjelent
Verziók
- 2022-11-25 (2)
- 2021-11-24 (1)