https://ojs.elte.hu/index.php/ap/issue/feedAlkalmazott Pszichológia2024-11-28T10:23:16+00:00dr. Kocsel Natáliakocsel.natalia@ppk.elte.huOpen Journal Systems<p>Az Alkalmazott Pszichológia Folyóirat alapítója az Alkalmazott Pszichológia Alapítvány, amely 1998–2016 volt a lap kiadója, majd 2017-től ezt a feladatot az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kara vette át. A folyóirat az Eötvös Kiadó gondozásában, a Magyar Tudományos Akadémia és az ELTE PPK támogatásával jelenik meg. A negyedévente megjelenő folyóirat a pszichológia alkalmazásának minden területéről közöl kutatási eredményeket bemutató magyar és angol nyelvű tanulmányokat, helyzetelemző írásokat, tematikus összefoglalókat, módszertani tanulmányokat, kutatási beszámolókat, recenziókat és aktuális híreket. A publikált írások a gyakorlati területen dolgozó pszichológusok, illetve határterületeken dolgozó más szakemberek (pedagógusok, szociális munkások, szervezetfejlesztők, trénerek) széles rétegének szólnak. A folyóirat bírálati rendszerű, a benyújtott kéziratot legalább két független, anonim bíráló véleményezi.</p> <p><strong>Jelenleg a folyóirat csak e-mailben fogad be kéziratot! Kérjük, hogy a szerzői útmutató szerint elkészített kéziratokat a főszerkesztőnek, Kocsel Natáliának legyenek szívesek elküldeni a kocsel.natalia@ppk.elte.hu e-mail címre! Megértésüket köszönjük!</strong></p>https://ojs.elte.hu/index.php/ap/article/view/9398A MÉREI RORSCHACH-PRÓBA ÉS AZ R-PAS TERMINOLÓGIÁJA, ALKALMAZÁSI ALAPELVEINEK ÉS FELDOLGOZÁSÁNAK KÜLÖNBSÉGEI2024-11-20T15:58:21+00:00Zsófia Nagyzs.nagy.zsofia@gmail.comEmőke Bagdyinfo@bagdyemoke.huNoémi Császár-Nagynoemi.csaszar@pszichoszamoca.hu<p style="text-align: justify;"><em>Háttér és célkitűzések: </em>A közlemény az új, teljesítményelvű Rorschach-próba, az R-PAS sajátosságairól <em>(The Rorschach Performance Assessment System) </em>számol be, összehasonlítva a klinikai gyakorlatban napjainkig meghatározó – hazánkban Mérei-féle Rorschachként elterjedt – hagyományos Rorschach értékelési rendszert az új teszt jellemzőivel. A hazai Rorschach-gyakorlat és az R-PAS rendszer hasonlóságainak és különbözőségeinek gyakorlati szempontú megvilágítása a hazai alkalmazás elősegítésének érdekében. A Mérei-féle alkalmazási rendszertől való különbözőségek kiemelésével, ennek tükrében ismertetjük az új teszt alapelveit, terminológiai jellemzőit, adminisztrációs (jelölési, feldolgozási, értékelési és értelmezési) sajátosságait.</p> <p style="text-align: justify;"><em>Módszer: </em>Komparatív analízis, különös tekintettel az új eljárás alkalmazási irányelveire és kiterjedt nemzetközi normatív adatgyűjtésének értékeire.</p> <p style="text-align: justify;"><em>Eredmények: </em>Írásunkban bemutatjuk, hogy a hazai Rorschach-próba és az R-PAS egyaránt kiváló eszköz a klinikai szakpszichológusok kezében, de utóbbi elsősorban a teljesítménymérés területén, sőt az igazságügyi szakértésben is elnyerheti új helyét. Statisztikai megbízhatósága, kevesebb jelölési feladata, online kiértékelő rendszere és gyors elsajátíthatósága teszi vonzóvá a gyakorló szakemberek számára.</p> <p style="text-align: justify;"><em>Következtetések: </em>Az új teszt alkalmazási kézikönyve rövidesen széles körben lehetővé teszi a teszt használatának megismerését, elsajátítását és a hazai tesztadaptációt. Az alkalmazhatósági kör az új teszt esetében a pszichológiai gyakorlat minden területére kiterjed, szemben a klinikai hangsúlyú és személyiségdiagnosztikai keretek között alkalmazott eredeti Rorschach-teszttel. Bevezetésével bekapcsolódhatunk a nemzetközi együttműködésbe, egyszersmind lehetővé tesszük a magas minőséget képviselő magyar Rorschach-rendszer továbbélését és fejlődését.</p>2024-11-28T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://ojs.elte.hu/index.php/ap/article/view/9399AZ ÉRZELEMMEGÉRTÉS FEJLŐDÉSE ÉS FEJLESZTÉSE ÓVODÁS- ÉS KISISKOLÁSKORBAN2024-11-20T16:13:30+00:00Orsolya Németnemetorsi@student.elte.huSzilvia Fodorfodor.szilvia@ppk.elte.huAnikó Zsolnaizsolnai.aniko@ppk.elte.hu<p style="text-align: justify;"><em>Háttér és célkitűzések</em>: Az utóbbi években az érzelemmegértés jelentősége egyre nyilvánvalóbbá vált. Számos tanulmány rámutatott a viselkedésproblémákkal, az együttműködéssel a beilleszkedéssel és általában a társas kapcsolatokkal mutatott összefüggéseire (pl. Hughes et al., 1998; Dunn & Cutting, 1999; Schultz et al., 2011), ám maga a fogalom az elméleti</p> <p style="text-align: justify;">megközelítés sokfélesége és az egymással részben átfedésben álló meghatározások miatt nem</p> <p style="text-align: justify;">teljesen letisztázott, illetve épp a fogalmi sokszínűség miatt nem könnyű az érzelemmegértés fejlesztését célzó intervenciókat összehasonlítani.</p> <p style="text-align: justify;"><em>Módszer: </em>Cikkünkben hiánypótló céllal összegyűjtöttük és definiáltuk azokat a fogalmakat, amelyek az érzelemmegértés különböző tudományterületekről származó koncepcióinak alapját képezik, elemeztük közös jellemzőiket, majd elhelyeztük az érzelemmegértés újszerű fogalmát (<em>emotion comprehension</em>; Pons et al., 2002), illetve Pons és Harris meghatározó elméletét (2019) a szocio-emocionális tanulás integrált rendszerében. Emellett áttekintjük az érzelemmegértés fejlődésének csecsemőkortól kisiskoláskorig tartó mérföldköveit, valamint bemutatjuk az érzelemmegértés mindeddig hiányzó, átfogó mérőeszközét (TEC-teszt; Pons & Harris, 2000), mely a fejlesztést célzó intervenciók hatásvizsgálatának hatékony módszere lehet. A szakirodalmi háttér bemutatása után a tanulmány második részében a TEC-tesztet használó intervenciós módszerek összehasonlító elemzése következik.</p> <p style="text-align: justify;"><em>Következtetések: </em>A fogalommeghatározás és a fejlesztési lehetőségek áttekintése alapján vázoljuk a meglévő intervenciós módszerek sorába illeszthető, hazai fejlesztésű intervenciós program kereteit.</p>2024-11-28T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://ojs.elte.hu/index.php/ap/article/view/9400A VÉGREHAJTÓ FUNKCIÓK SZEREPE ÉS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI ÓVODÁSKORBAN ÉS AZ ISKOLÁRA VALÓ FELKÉSZÍTÉS SORÁN2024-11-20T16:52:47+00:00Anikó Lilla Patányipatanyi.aniko@ppk.elte.huBoglárka Vekety12@12.comRéka Kassai12@12.comZsófia K. Takács12@12.comSzilvia Fodor12@12.com<p style="text-align: justify;"><em>Háttér és célkitűzések: </em>A hazai szakirodalomban főként a végrehajtó funkciók típusai, mérési lehetőségei és jelentőségük kerül bemutatásra (Józsa & Józsa, 2017; Mohai et al., 2016; Tánczos 2012; Tánczos et al., 2014), a fejlesztésükről kevesebb szó esik. Ezt a hiányt igyekszünk pótolni írásunkkal, melynek célja egy olyan összefoglaló elkészítése, mely a nemzetközi irodalmakra támaszkodva átfogó képet ad a végrehajtó funkciók működéséről, fejlődéséről, méréséről, fejlesztésük relevanciájáról és a tudományosan alátámasztott fejlesztési lehetőségeiről az óvodáskorú gyerekekre fókuszálva.</p> <p style="text-align: justify;"><em>Módszer: </em>Fókuszált, tudományos szakirodalom alapján összeállított összefoglaló.</p> <p style="text-align: justify;"><em>Eredmények: </em>A gyermekkori végrehajtó működések jelentős szerepe egyértelmű. A végrehajtó funkciók fejlesztésére rendelkezésre álló számtalan program közül leghatékonyabbnak jelenlegi tudásunk alapján az önszabályozási stratégiát tanító programok, azon belül a mindfulness bizonyul.</p> <p style="text-align: justify;"><em>Következtetések: </em>Írásunk a fejlesztő gyakorlatok részletes bemutatásával hozzájárulhat, hogy hazai környezetben ezen eszközök minél inkább ismertek, elfogadottak és gyakorlatban alkalmazottak lehessenek.</p>2024-11-28T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://ojs.elte.hu/index.php/ap/article/view/9401KONFIRMATÍV FAKTORANALÍZIS ROP-R-REL2024-11-20T17:11:19+00:00András Varghavargha.andras@kre.hu<p style="text-align: justify;">A pszichológiai tesztek szerkezeti érvényességének, strukturális validitásának a vizsgálatában kiemelt fontosságú módszer a konfirmatív (megerősítő) faktoranalízis, szokásos rövidítéssel CFA. Ezt a módszert nem is olyan régen még csak borsos árú szoftverek segítségével lehetett elvégezni. Ma már szerencsére több – mindenki által elérhető – ingyenes szoftver is tartalmaz CFA-modult. Cikkünk a CFA elméleti hátterét is felvázolva mutatja be a legújabb ilyen szoftver, a ROP-R használatát a CFA végrehajtására, kitérve arra is, hogy milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a szintén ingyenes jamovi és JASP szoftver esetében. A CFA-elemzés lényegének megértését a cikkben több szemléltető példa könnyíti meg, amelyek egy valódi pszichológiai kutatásból származnak.</p>2024-11-28T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://ojs.elte.hu/index.php/ap/article/view/9394A LEXIKAI HOZZÁFÉRÉS ÉS A SZEKVENCIÁLIS DEKÓDOLÁS MEGBÍZHATÓ MÉRÉSE: A VASI OLVASÁSTESZT2024-11-20T15:10:47+00:00Ferenc Keményferenc.kemeny@uni-graz.atOrsolya Pachnerpachner.orsolya@ppk.elte.huEszter P.Remetepergelne.remete.eszter@ppk.elte.huGábor Aranyiaranyi.gabor@ppk.elte.huKarin Landerlkarin.landerl@uni-graz.atClaudia Laskay-Horváthlaskay-horvath.claudia@ppk.elte.hu<p style="text-align: justify;"><em>Háttér és célkitűzések: </em>Az olvasás egy kulcsfontosságú képesség, amely a hétköznapi életben való eligazodást segíti. Az olvasás egyszerű modellje szerint az olvasás két komponense a dekódolás és a nyelvi megértés. Az olvasási képességeket vizsgáló eljárások azonban ritkán ennyire fókuszáltak. A dolgozat a Vasi Olvasástesztet (VOLT) mutatja be, amely az olvasás kétutas modellje alapján lexikai hozzáférést (szóolvasás) és szekvenciális dekódolást (álszóolvasás) külön-külön vizsgálja, emellett lehetővé téve a képességek rövid időn belüli ismételt mérését.</p> <p style="text-align: justify;"><em>Módszer: </em>Az új teszt kidolgozása során négy olvasási képességeket mérő részfeladatot végeztettünk el Vas megyei általános iskolásokkal. Tizenegy különböző életkori csoportban végeztük a felmérést. Az életkori csoportok között fél-fél év eltérés volt, az első évfolyam második féléve és a hatodik évfolyam második féléve között. Minden félévben egy rövid, héthetes időszakban végeztük az adatgyűjtést, az egyes korcsoportok tagjai között nincs átfedés.</p> <p style="text-align: justify;"><em>Eredmények: </em>Az oktatásban eltöltött idővel a gyerekek olvasási képességei folyamatosan javulnak. A szó- és álszóolvasási képességek egyre jobban elválnak egymástól, ugyanakkor az azonos részfeladatokon a teljesítmény továbbra is magasan korrelál. Végezetül az olvasási teljesítménynek az oktatásban eltöltött idő (félévben mérve) jobb bejóslója, mint az életkor. <em>Következtetések: </em>A bemutatott olvasási teszt validitását az alapjául szolgáló elmélet, illetve a hasonló külföldi olvasástesztek adják. A párhuzamos teszt reliabilitása, amelyet a két ekvivalens lista ad, magas, így használata a dekódolási képességek mérésére javasolt. A képességek felmérése mellett a diszlexiagyanú felmérését is lehetővé teszi a vizsgálóeljárás.</p>2024-11-28T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://ojs.elte.hu/index.php/ap/article/view/9396ERŐSSÉGHASZNÁLAT MINT ERŐFORRÁS? A MUNKAHELYI ERŐSSÉGHASZNÁLAT ÉS A MUNKAHELYI JÓLLÉT KAPCSOLATÁNAK FELTÁRÓ ELEMZÉSE2024-11-20T15:31:59+00:00Adrienn Molnármolnar.adrienn@unideb.huSzilvia Fodorfodor.szilvia@ppk.elte.hu<p style="text-align: justify;"><em>Háttér és célkitűzések: </em>A pozitív pszichológia térnyerésével a szervezeti vizsgálatokban is egyre nagyobb hangsúly került a hagyományos hiányalapú megközelítésen túl a munkavállalók személyes erősségeinek a felmérésére és a munkavégzés közbeni erősséghasználat hatásainak vizsgálatára. A kutatásunk célja a Munkahelyi Erősséghasználat Kérdőív tesztelése magyar munkavállalók körében, valamint feltárni a munkahelyi erősséghasználat, az erősséghasználat észlelt szervezeti támogatása és a munkahelyi jóllét összefüggéseit.</p> <p style="text-align: justify;"><em>Módszer: </em>Kutatásunkban 18 év feletti, aktív munkaviszonnyal rendelkező személyek vettek részt (N = 334). A vizsgálat keresztmetszeti, az adatokat online, kényelmi mintavétellel gyűjtöttük. A kutatás során felmértük a résztvevők munkahelyi erősséghasználatát és az erősséghasználat észlelt szervezeti támogatását, a munkahelyi jóllétet, a munkában észlelt stresszt, a kiégést, a munkával való elégedettséget, valamint a munkába való bevonódást.</p> <p style="text-align: justify;"><em>Eredmények: </em>Az elemzések alapján a Munkahelyi Erősséghasználat Kérdőív megbízhatóan működik az általunk vizsgált mintán, az itemek az előzetes elvárásokkal összhangban két faktorba különülnek el. A jóllét különböző aspektusaival mint függő változókkal végzett lineárisregresszió-analízisek alapján az erősséghasználatra vonatkozó viselkedésnek a pozitív kapcsolatok változó kivételével szignifikáns pozitív hatása van a munkahelyi jóllét elemeire. Az erősséghasználat észlelt szervezeti támogatásának a jólléten belül a pozitív kapcsolatok, a pozitív érzelmek és az elmélyülés változóira volt szignifikáns pozitív hatása.</p> <p style="text-align: justify;"><em>Következtetések: </em>Habár a Munkahelyi Erősséghasználat Kérdőív megfelelően működött jelen kutatásban, azonban a minta nem reprezentatív, így további vizsgálatok szükségesek a mérőeszköz validálásához. Az eredmények rávilágítanak arra, hogy az erősséghasználatra vonatkozó viselkedés és az erősséghasználat észlelt szervezeti támogatása nagy hatással van a jóllét különböző aspektusaira, így lényeges az olyan munkakörnyezet megteremtése, ahol a munkavállalók alkalmazni tudják az erősségeiket.</p>2024-11-28T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://ojs.elte.hu/index.php/ap/article/view/9397AZ IRRACIONÁLIS TELJESÍTMÉNYHIEDELMEK LELTÁRÁNAK (IPBI) HAZAI VALIDÁCIÓJA2024-11-20T15:39:51+00:00Renátó Tóthtoth.renato@tf.huMartin James Turnerm.turner@mmu.ac.ukLászló Tóthtoth.laszlo@tf.hu<p style="text-align: justify;"><em>Háttér és célkitűzések: </em>A tudományos és gyakorlati sportpszichológiában egyre elterjedtebb beavatkozási módszer a Racionális Emotív Viselkedésterápia (REBT), amelynek alapja az irracionális hiedelmek (dogmatikus követelések, alacsony frusztrációs tolerancia, rettegés, becsmérlés) azonosítása és racionálissá alakítása. Ahhoz, hogy a tudományos és az alkalmazott sportpszichológiában egyaránt használható legyen hazai viszonylatban ez az intervenció, elengedhetetlen egy magyar nyelvre validált mérőeszköz kialakítása. Jelen tanulmány célja az eredeti, angol nyelvű Irracionális Teljesítményhiedelmek Leltár (iPBI) magyar nyelvű változatának pszichometriai mutatóinak és faktorszerkezetének vizsgálata sportolói mintán.</p> <p style="text-align: justify;"><em>Módszer: </em>A kutatásban 334 magyar amatőr és profi sportoló vett részt, akik egyéni, illetve csapatsportot űztek. A nemzetközileg elfogadott fordítási és kulturális adaptáció elveit követve végeztük el a 20 tételes sportolói kontextusra fejlesztett iPBI magyar nyelvű fordítását. A vizsgálatok során a versenyszorongás-skálát használtuk a versenyszorongás mérésére. A konstruktumvaliditás feltárásához megerősítő faktoranalízist, míg a prediktív érvényességhez lineárisregresszió-elemzést alkalmaztunk. A belső konzisztencia feltárásához a skálák közötti korrelációs együtthatót vizsgáltuk, míg a megismételhetőség teszteléséhez teszt-reteszt módszertant felhasználó osztályon belüli korrelációs együtthatót alkalmaztunk.</p> <p style="text-align: justify;"><em>Eredmények: </em>Az eredeti 20 tételes változat megerősítő faktoranalízis-eredményei nem mutatnak elégséges illeszkedési adatokat. Négy problémás tétel kizárása után megfelelő értékeket jelzett a megerősítő faktoranalízis. Az irracionális hiedelmek előre jelzik a multidimenzionális szorongásmodell mindhárom komponensét (kognitív, szomatikus, önbizalom). A belsőkonzisztencia- és a teszt-reteszt vizsgálatok is megerősítik a 16 tételes változat megbízhatóságát.</p> <p style="text-align: justify;"><em>Következtetések: </em>A 16 tételes magyar Irracionális Teljesítményhiedelmek Leltár (iPBI-HUN) validitása, reliabilitása és standard értékei a mérőeszköz tudományos és gyakorlati célú felhasználásra egyaránt alkalmasnak bizonyul.</p>2024-11-28T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024