Gyógypedagógiai Szemle
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle
<p>A Magyar Gyógypedagógusok Egyesületének folyóirata a gyógypedagógia szakterületének új eredményeit, gyakorlati munkájának tapasztalatait közli negyedéves rendszerességgel. A Gyógypedagógiai Szemle (GYOSZE) a gyógypedagógia specifikus területeinek aktuális hírei mellett évek óta állít össze tematikus számot egy szakág összefoglalójaként, illetve az időszaki eseményekről, megjelent friss kiadványokról közöl rövid tájékoztatókat.</p>hu-HUviranyi.anita@barczi.elte.hu (Virányi Anita)viranyi.anita@barczi.elte.hu (Virányi Anita)Tue, 18 Mar 2025 11:10:21 +0000OJS 3.3.0.10http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss60A gyógypedagógiai pszichológiai állapotmegismerés gyakorlati tapasztalatai
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10212
<p>A tanulmányban az ELTE Gyakorló Országos Pedagógia Szakszolgálat (továbbiakban: ELTE GYOPSZ) két munkatársa, vezetője<a href="#_ftn1" name="_ftnref1">[1]</a> az elmúlt több mint tíz év állapotmegismerési gyakorlatával összefüggő intézményi tapasztalatait foglalja össze. Az ELTE GYOPSZ unikális feladatellátásából adódóan, gyógypedagógiai-pszichológiai-orvosi modellhez illeszkedően, a teljes életívet érintően lát el köznevelésre és felsőoktatásra vonatkozó feladatokat. Az évtized történései, a jelentős számú esetkezelés tapasztalatai, a jogszabályi változások nyomán fellépő, a diagnosztikai és ellátási rendszert érintő főbb jelenségeinek, dilemmáinak tárgyalására vállalkozik a tanulmány; az állapotmegismerési folyamattól a különleges bánásmódra való jogosultság, fogyatékosság megállapításáig, a sokszereplős folyamat sokszor eltérő szemléletmódjait bemutatva.</p> <p><a href="#_ftnref1" name="_ftn1">[1]</a> A szerzők 2013 és 2015 óta látják el az igazgatói és az igazgatóhelyettesi feladatokat.</p>Renáta Mlinkó, Éva Marosiné Pásztor
Copyright (c) 2025 Gyógypedagógiai Szemle
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10212Tue, 18 Mar 2025 00:00:00 +0000A pszichológiai konzultáció jelentősége és lehetőségei enyhe és mérsékelt intellektuális képességzavarban érintett személyek körében
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10226
<p>Az enyhe és mérsékelt intellektuális képességzavarban (IKZ) érintett személyek számára elérhető pszichológiai fókuszú szolgáltatások hiányosak, különösen a magyarországi ellátórendszerben. Annak ellenére, hogy a pszichés zavarok előfordulási aránya magasabb ebben a populációban, az ellátórendszer korlátai és a szakemberek hiányos ismeretei és kevés tapasztalata megnehezíti az érintettek megfelelő támogatását. Tanulmányunk áttekinti az IKZ-ban érintett személyek jellemzőit és azok hatását a konzultációs folyamatokra, azonosítja a releváns beavatkozási területeket, és bemutatja a pszichológus szerepét a mentális egészség támogatásában. Gyakorlati tapasztalataink alapján megfogalmazzuk a pszichológiai konzultáció alkalmazhatóságának praktikus kihívásait, valamint a kapcsolódó etikai és módszertani dilemmákat. Rámutatunk a multidiszciplináris megközelítés és a szakemberek célzott (tovább)képzésének fontosságára az ellátás minőségének javítása érdekében.</p>Sára Horváth, Judit Csákvári
Copyright (c) 2025 Gyógypedagógiai Szemle
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10226Tue, 18 Mar 2025 00:00:00 +0000Fejlődésneurológiai utánkövetés – interdiszciplináris keretben
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10227
<p>A fejlődésneurológiai utánkövetés a pszichomotoros fejlődés szempontjából az átlagosnál magasabb rizikójú csecsemők és kisgyermekek folyamatos ellátásának fontos eleme. Ez a folyamat magában foglalja az érintett gyermekek szomatikus, motoros, szocio-kognitív, nyelvi, emocionális fejlődésmenetének nyomon követését és támogatását. Az utánkövetés összetettsége interdiszciplináris megközelítést tesz szükségessé, amely különböző szakterületek képviselőinek szakértelmét integrálja az átfogó és komplex ellátás biztosítása, az optimális eredmények elérése érdekében.</p> <p>Tanulmányunkban az interdiszciplináris fejlődésneurológiai utánkövető szakmai modellünket<sup>3</sup> kívánjuk bemutatni, körüljárva a modell elméleti kereteit, majd esettanulmányokhoz kapcsolva a gyakorlati megvalósulását.</p> <p>Áttekintjük az interdiszciplináris fejlődésneurológiai folyamatmodell lépéseit. Ismertetjük az interdiszciplináris team egyes szakterületeinek jelentőségét és kompetenciáját, a sokrétű szakértelem kiaknázásának lehetőségeit a pontos diagnózisalkotásban, valamint a családokhoz illeszkedő, összehangolt és hatékony fejlesztési tervek kijelölésében. Esettanulmányok tükrében bemutatjuk mindezen összetett szempontok gyakorlati megvalósulásának lehetőségeit eltérő fejlődési utakat bejáró kisgyermekek és családjaik támogatásában.</p>Katalin Mohai, Mónika Cziniel, Tímea Bősenbacher, Márta Gadó
Copyright (c) 2025 Gyógypedagógiai Szemle
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10227Tue, 18 Mar 2025 00:00:00 +0000Szülőtámogató szolgáltatások fejlesztése egy civil szervezetben
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10228
<p><em>Háttér és célok: </em>A szülőtámogatásnak az elmúlt évtizedekben számos módja, formája alakult ki hazánkban, a személyes, egyéni tanácsadástól a különböző szülőklubokon keresztül az online, csoportos szülőtréningekig. Tanulmányunkban egy civil szervezet szülőtámogató szolgáltatásainak fejlesztését, annak folyamatát és eredményeit mutatjuk be. A kutatás célja olyan innovatív, korszerű szolgáltatási rendszer kialakítása volt, mely az igénybe vevő személyek elvárásaira, igényeire épül.</p> <p><em>Módszer:</em> Egyesületünkben 2023. március-szeptember között részvételi akciókutatás keretében egy szülőtámogató szolgáltatássorozatot indítottunk el, melynek során egymást követő fázisokban, a szülők igényei és folyamatos visszajelzései és a szakembercsoport tapasztalatai alapján dolgoztuk ki a programcsomagot.</p> <p><em>Eredmények: </em>Az akciókutatás folyamatában lezajlott szülőtámogató programokat a résztvevő felek – szülők és szakemberek – egyöntetűen eredményesnek ítélték meg, a szülők igényeinek feltárása, tapasztalataik megismerése pozitív irányba befolyásolta a szervezet szolgáltatástervezését, egyben hatással volt a szervezet fejlődésére is.</p> <p><em>Következtetések: </em>Az akciókutatásban részt vevő felek, a szülők és a gyermekekkel foglalkozó szakemberek igényeit, elvárásait összehangolva célirányosabb, tudatosabb szolgáltatástervezés valósítható meg, de a fenntarthatóság további feladatokat tűz ki a szervezet elé.</p>Andrea Vaszily-Hegedüs
Copyright (c) 2025 Gyógypedagógiai Szemle
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10228Tue, 18 Mar 2025 00:00:00 +0000A Focus on the Outcomes of Communication Under Six (FOCUS) kérdőíves eljárás bemutatása és alkalmazásának nemzetközi tapasztalatai
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10215
<p><em>Háttér és célok:</em> Kutatások igazolják, hogy a kommunikációs zavarok az ebben érintettek életminőségét negatívan befolyásolhatják, és azt is, hogy ez az egyébként komplex hatásrendszer a funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozása (FNO) szemléleti keretében jól megragadható. Jelen tanulmány célja a nemzetközi viszonylatban is korszerűnek számító, a beszéd-/nyelvi terápia eredményességét az FNO tevékenység/részvétel területéhez kapcsolódóan vizsgáló <em>Focus on the Outcomes of Communication Under Six (FOCUS</em><em>)</em> kérdőíves eljárás, illetve az alkalmazását célzó kutatások tapasztalatainak bemutatása.</p> <p><em>Módszer:</em> A tanulmányban az eszköz fejlesztéséről és felhasználásáról publikált, angolt nyelvű szakcikkek kerültek feldolgozásra, a téma teljeskörű bemutatásra törekedve.</p> <p><em>Eredmények:</em> A FOCUS 1;6–5;11 év közötti életkorú, kommunikációs zavar tüneteit mutató gyermekek mindennapi kommunikációs viselkedését vizsgálja szülői véleményezésen alapulva. A szakirodalom alapján a mérőeszköz jó pszichometriai mutatókkal rendelkezik. A számos nyelven adaptált eljárást egyre szélesebb körben, eltérő populáción, különböző célból és verzióban alkalmazva használják. Hivatalos, magyar nyelvű fordítása (FOCUS-HU) 2022-ben készült el.</p> <p><em>Következtetések:</em> Az áttekintés alapján az eszköz kutatási és gyakorlati célból történő alkalmazása egyaránt lehetséges.</p>Dorottya Erdős, Éva Tar
Copyright (c) 2025 Gyógypedagógiai Szemle
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10215Tue, 18 Mar 2025 00:00:00 +0000EMBODIED COGNITION A mozgás és a nyelv kapcsolatának régi-új megközelítése
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10220
<p><em>Háttér és célok:</em> Nyelvi késés/zavar kezelésekor gyakori kérdés: a szomatoszenzoros és motoros tapasztalatok hogyan befolyásolják a mentális reprezentációk kialakulását és a kapcsolódó nyelvi szimbólumok fejlődését. A tanulmány célja az <em>embodied cognition</em> nézetrendszer bemutatása, a kapcsolódó neurológiai és nyelvi fejlődéssel, -fejlesztéssel összefüggő bizonyítékok összefoglalása. Fő kérdés: Hogyan járul hozzá az <em>embodied cognition </em>szemlélete nyelvi fejlesztő programok alapelveinek kialakításához?</p> <p><em>Módszer:</em> Az embodied cognition nézetrendszer és a hozzá kapcsolódó bizonyítékok feltérképezéséhez a <em>scoping review</em> módszerével közelítettünk, melyet indokol a téma újdonsága, a szakirodalom szerteágazó volta, a fogalmi tisztázás igénye, valamint a rendelkezésre álló bizonyítékok típusainak különbözősége (Peters et al., 2015).</p> <p><em>Eredmények:</em> Az embodied cognition nézetek alapkérdése az elme-test kapcsolat fenomenológiai megközelítése. Egyes irányzatai eltérő kritériumokat fogalmaznak meg e kapcsolat mibenlétére. Az interdiszciplináris kutatások új összefüggéseket tártak fel a szomatoszenzoros hierarchia egyes szintjei között, megmutatva a fejlődés finomhangolódását és szimbolikus reprezentációkkal, köztük a nyelvvel való kaszkádszerű összeköttetését.</p> <p><em>Következtetések:</em> Az embodied cognition nézetrendszer szélsőségektől mentes kiegyensúlyozott szemlélete, az ehhez kapcsolódó kutatási eredmények lehetővé teszik a hagyományos mozgás-beszéd, mozgás-nyelv kapcsolat átértékelését, az egymásra épülő folyamatok finom összefüggéseinek felismerését. A bizonyítékok még hiányosak, mégis ez a posztkognitív szemléleti keret az eddiginél kifinomultabb szempontrendszert adhat korai nyelvi fejlesztő eljárások elveinek megfogalmazásához.</p>Dorina Noémi Bakos, Mária Sósné Pintye, Julianna Beáta Vig
Copyright (c) 2025 Gyógypedagógiai Szemle
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10220Tue, 18 Mar 2025 00:00:00 +0000Fel nem ismert nyelvi zavarok a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségek hátterében
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10221
<p><em>Háttér és célok:</em> A nyelvfejlődési zavar (NYFZ) az érintett gyerekek fejlődését hosszú távon negatívan befolyásoló beilleszkedési, tanulási, érzelmi és magatartászavarokkal jár együtt, különösen nyelvi intervenció hiányában. Az SNI és BTMN fogalmi elhatárolási nehézségei és az előfordulási arányok alapján hazánkban a diagnosztikus szelekció és a ráépülő támogatási formák problémái valószínűsíthetők az NYFZ esetében. Vizsgálatunk célja a BTMN-nel jellemzett gyerekek beszélt nyelvi képességeinek vizsgálata, a nyelvi zavar szintű elmaradások előfordulási arányának megállapítása.</p> <p><em>Módszer:</em> 123 fő, 5;4 – 12;7 éves kor közötti, BTMN-kategóriába sorolt gyerek beszélt nyelvi teljesítményét – a mondatmegértést, expresszív szókincset, morfoszintaktikai rekonstrukciót – mértük fel a Komplex Beszélt Anyanyelvi Képességteszttel (KOBAK, Lukács & Kas, 2024).</p> <p><em>Eredmények:</em> A vizsgált, BTMN-t mutató csoport a beszélt nyelvi készségeket mérő teljesítményekben jelentős elmaradást mutatott a korcsoporti normákhoz képest. A teljesítmények egyéni értékelése alapján a vizsgált csoport 78%-a nyelvi zavarral jellemezhető. A legjellemzőbb nyelvi profil a receptív és expresszív funkciókra egyaránt kiterjedő zavar (54.2%) volt, kisebb arányban fordult elő tisztán expresszív (27%), illetve receptív nyelvi zavar (14.6%).</p> <p><em>Következtetések:</em> Az eredmények alapján a BTMN-kategóriába sorolt gyerekek jelentős részének nehézségeit fel nem ismert nyelvi zavarok okozhatják. Ezek a zavarok kihatnak az iskolai teljesítményre, társas kapcsolatokra, és hosszútávon jelentős korlátozottságot jelentenek az érintettek számára, holott a pontos felismerés és specifikus intervenció nagyban mérsékelhetné e nehézségeket.</p>Bence Kas, Alexandra Rohár, Mária Sósné Pintye, Ágnes Lukács, Klára Marton
Copyright (c) 2025 Gyógypedagógiai Szemle
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10221Tue, 18 Mar 2025 00:00:00 +0000A beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézség pedagógiai ellátásának aspektusai
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10222
<p><em>Háttér és célok:</em> A tanulmány egy doktori kutatás része, amely feltárja a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók ellátására való felkészítést a pedagógusképzésben, illetve szakmai tartalmak kidolgozását vállalja a pedagógusképzés és a gyakorló pedagógusok számára. Jelen vizsgálat célja felmérni a tanító szakos hallgatók ismereteit a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézség témakörben. A tanulmányban összefoglaljuk a hazai irodalmakat a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézség és a pedagógusok feladatellátásának vonatkozásában.</p> <p><em>Módszer: </em>Jelen vizsgálatban tanítóképzős hallgatókat kérdeztük meg az írásbeli kikérdezés módszerével arról, hogy milyen tudással bírnak a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő gyermekek sajátosságairól, és milyen ismeretekkel rendelkeznek a felismerés, a vizsgálat és az ellátás területekről. A vizsgálatban 114 fő vett részt, akik a képzés négy különböző évfolyamán tanulnak.</p> <p><em>Eredmények:</em> Megállapítható, hogy tanító alapképzési szakon a különleges bánásmódot igénylő gyermekek, tanulók témakörét illetően a hallgatók a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézség fogalmát a sajátos nevelési igényhez viszonyítva jóval kevésbé ismerik, a tudásuk hiányos és pontatlan.</p> <p><em>Következtetések: </em>A tanítóknak a diploma megszerzése után olyan ismeretekkel, kompetenciákkal és attitűddel kell rendelkezniük, amelyek segítik a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő gyermekek ellátását. Fontos lenne, hogy ezek a tartalmak beépüljenek a kurzusok ismeretanyagába.</p>Evelin Balogh, Veronika Bolla
Copyright (c) 2025 Gyógypedagógiai Szemle
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10222Tue, 18 Mar 2025 00:00:00 +0000A matematikai szorongás, képességek és családi háttér mint a matematikai teljesítmény prediktorai
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10223
<p style="margin: 0cm; text-align: justify; line-height: 150%;"><em><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">Háttér és célok:</span></em><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;"> a matematikaspecifikus funkciók több bázisfunkció együttes működésén alapulnak. Ezek a mentális számegyenes, az analóg és az arab számok rendszere, aritmetikai tények, számolási eljárások, számfogalom kialakulása és a számok leírása. Ha ezen folyamatok nem megfelelő fejlettségi szintről tesznek tanúbizonyságot, akkor azok a matematikatanulási nehézségeket vetítik előre. Kutatásunk fő célkitűzései, hogy mintánkon megvizsgáljuk (1) a matematikatanulási képességek színvonalát, (2) ezek hatással vannak-e a matematikai teljesítményre, és (3) mindezt milyen mértékben befolyásolja a matematikai szorongás.</span></p> <p style="margin: 0cm; text-align: justify; text-indent: 19.85pt; line-height: 150%;"><em><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">Módszer:</span></em><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;"> kutatásunkban n=999 fő felső tagozatos tanulót vizsgáltunk. Először a matematikai képességek vizsgálatára került sor a Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálata (DPV) mérőeljárás használatával, majd az általános és matematikai szorongás kérdőívet töltötték ki a diákok. Háttérváltozóink a nem és a szocioökonómiai státusz (SES) voltak. </span></p> <p style="margin: 0cm; text-align: justify; text-indent: 19.85pt; line-height: 150%;"><em><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">Eredmények:</span></em> <span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">az általános és a matematikai szorongás szoros együttjárást mutat. Aki szorong a matematikától, annak ez a képességprofiljában és a teljesítményében is mutatkozik. Alacsonyabb SES gyengébb teljesítményt predesztinál. </span></p> <p style="margin: 0cm; text-align: justify; text-indent: 19.85pt; line-height: 150%;"><em><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">Következtetések:</span></em><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;"> a matematikatanulás bázisfunkcióinak alakulását nagy mértékben befolyásolják a kognitív, affektív tényezők és a környezet támogató szerepe. A matematikai képeségstruktúra és a szocioökonómiai státusz szoros együttjárást mutat, de nem kizárólagos érvényességgel utal előre a matematikatanulási problémák irányába. A matematikatanulás velejárója a szorongás, amely a matematikatanulási képességek szintjétől függetlenül is befolyásolhatja a tanulási sikerességet.</span></p>Bernadett Svraka, Szilvia Ádám
Copyright (c) 2025 Gyógypedagógiai Szemle
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10223Tue, 18 Mar 2025 00:00:00 +0000Pedagógusok figyelemhiányos hiperaktivitászavarral (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD) kapcsolatos attitűdje és ismeretei – szisztematikus áttekintés
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10224
<p><em>Háttér és célok:</em> Az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitászavar) a leggyakoribb gyermekpszichiátriai zavarok egyike, kb. 5-7% közötti előfordulási gyakorisági arányának (Balázs, 2022) köszönhetően a köznevelésben dolgozó pedagógusok a mindennapok során nagy valószínűséggel találkozhatnak, illetve foglalkozhatnak olyan tanulóval, aki – többek között – az ADHD viselkedéses tüneteit mutatja.</p> <p>E tanulmány fókuszában olyan angol nyelvű tanulmányok elemzése áll, amelyek pedagógusok ADHD-val kapcsolatos attitűdjeit és ismereteit, valamint az azokkal összefüggést muta(ha)tó faktorokat vizsgálják.</p> <p><em>Módszer:</em> A szisztematikus szakirodalmi keresést 2024 augusztusában végeztem az EBSCO Academic Search Complete adatbázisában. A talált 49 tanulmányból az alkalmassági kritériumok teljesülése után 18 cikk elemzését végeztem el.</p> <p><em>Eredmények</em>: Több kutatás is rávilágított arra, hogy a pedagógusok jelentős stresszként élik meg az ADHD tüneteit mutató tanulók oktatását, ugyanakkor az ADHD-ról való tudásuk gyarapodásával, tévhiteik mérséklődésével beállítódásuk pozitív irányba változhat, így nagyobb hajlandóságot mutathatnak az evidenciaalapú osztálytermi viselkedéstámogatási stratégiák használatára.</p> <p><em>Következtetések</em>: Bár csak óvatos következtetések levonását engedhetjük meg magunknak az elvégzett áttekintés alapján, az világosan kirajzolódik, hogy Magyarországon is nagy szükség lenne a pedagógusok ADHD tüneteit mutató gyermekekkel kapcsolatos attitűdjének és ismereteinek megismerésére, bár egyelőre még nem áll rendelkezésünkre megbízható és valid mérőeszköz, amellyel ezt elvégezhetnénk.</p>Kornélia Pongrácz
Copyright (c) 2025 Gyógypedagógiai Szemle
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10224Tue, 18 Mar 2025 00:00:00 +0000A viselkedésszabályozás zavarai és a generációk: neurobiológiai és szenzoros feldolgozási folyamatok a digitális kor fényében
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10225
<p><em>Háttér és célok:</em> A digitális kor generációi, különösen a Z és Alfa generációk, új kihívásokkal szembesülnek, amelyek jelentősen befolyásolják viselkedésüket és mentális egészségüket. A viselkedés szabályzásának zavarai, mint az ADHD egyes tünetei, a szorongásos zavarok és az önértékelési problémák, egyre nagyobb mértékben jelentkeznek, különösen a fiatalabb generációk körében. A tanulmány célja, hogy átfogó képet nyújtson ezeknek a szabályozási zavaroknak a neurobiológiai és szenzoros feldolgozási hátteréről, valamint a prevenció és intervenció lehetőségeiről.</p> <p><em>Módszer:</em> A kutatás narratív szakirodalmi elemzésen alapul, amely magában foglalja a neurobiológiai folyamatok, például a prefrontális kéreg és az amygdala működésének, valamint a szenzoros feldolgozási zavarok áttekintését. A tanulmány kiemelten próbálja bemutatni a digitális környezet megváltozásának következményeit a viselkedésszabályozási zavarok kialakulására és fennmaradására.</p> <p><em>Eredmények:</em> Az eredmények azt mutatják, hogy a digitális kor ingertelített környezete, valamint a szenzoros feldolgozási zavarok szoros kapcsolatban állnak a viselkedési problémák növekvő prevalenciájával. Az ADHD, a szorongásos és a depressziós tünetek mögött neurobiológiai tényezők, például a dopaminerg rendszerek diszfunkciója, valamint a környezeti és epigenetikai tényezők állnak.</p> <p><em>Következtetések:</em> A tanulmány rámutat, hogy a generációspecifikus prevenciós és intervenciós stratégiák, mint a digitális detox programok, a szenzoros feldolgozás szabályozási folyamatait támogató terápiák és a technológiaalapú megoldások, hatékony eszközt jelenthetnek az ilyen jellegű viselkedésszabályozási eltérések kezelésében. A jövőbeli kutatásoknak a digitális környezet neurobiológiai és epigenetikai hatásaira kell összpontosítaniuk.</p>Tamás Reményi
Copyright (c) 2025 Gyógypedagógiai Szemle
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10225Tue, 18 Mar 2025 00:00:00 +0000Tematikus szerkesztői előszó
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10210
<p> </p>Veronika Bolla, Katalin Billédi
Copyright (c) 2025 Gyógypedagógiai Szemle
https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/10210Tue, 18 Mar 2025 00:00:00 +0000