https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/issue/feed Gyógypedagógiai Szemle 2024-09-17T10:02:59+00:00 Virányi Anita viranyi.anita@barczi.elte.hu Open Journal Systems <p>A Magyar Gyógypedagógusok Egyesületének folyóirata a gyógypedagógia szakterületének új eredményeit, gyakorlati munkájának tapasztalatait közli negyedéves rendszerességgel. A Gyógypedagógiai Szemle (GYOSZE) a gyógypedagógia specifikus területeinek aktuális hírei mellett évek óta állít össze tematikus számot egy szakág összefoglalójaként, illetve az időszaki eseményekről, megjelent friss kiadványokról közöl rövid tájékoztatókat.</p> https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/8888 Nádas Pál: A Wechselmann-ház története 2024-09-10T17:24:41+00:00 Zoltán Lénárt lenart.zoltan@barczi.elte.hu <p>&nbsp;&nbsp;</p> 2024-09-12T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Gyógypedagógiai Szemle https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/8889 Kiválasztott vagy megbélyegzett? Tanítások a fogyatékosságról: a zsidóság, a kereszténység és az iszlám szent könyvei szerint 2024-09-10T17:28:41+00:00 Kornélia Pongrácz pongracz.kornelia@barczi.elte.hu <p>&nbsp;&nbsp;</p> 2024-09-12T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Gyógypedagógiai Szemle https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/8890 Lundy Bancroft: Apa bántja anyát: Hogyan tud segíteni gyermekeinek a bántalmazott anya? 2024-09-10T17:32:41+00:00 Ferenc Sot sot.ferenc@barczi.elte.hu <p>&nbsp;&nbsp;</p> 2024-09-12T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Gyógypedagógiai Szemle https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/8891 Maria Bruckmüller emlékére 2024-09-10T17:37:55+00:00 Katalin Radványi kradvanyi@gmail.com <p>&nbsp;&nbsp;</p> 2024-09-12T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Gyógypedagógiai Szemle https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/8892 Szabó Ákosné dr. 1947. december 20. - 2024. augusztus 28. 2024-09-10T17:41:31+00:00 Gabriella Papp papp.gabriella@barczi.elte.hu 2024-09-12T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Gyógypedagógiai Szemle https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/8887 Beszámoló a Magyar Gyógypedagógusok Egyesületének 50. Országos Szakmai Konferenciájáról 2024-09-10T17:19:39+00:00 Tamás Reményi remenyi.tamas@barczi.elte.hu <p>&nbsp;&nbsp;</p> 2024-09-12T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Gyógypedagógiai Szemle https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/8945 LEHET MÁSKÉPP? – szakmai kihívások jubileumi köntösben 2024-09-17T10:02:59+00:00 Ferencné Gereben gereben.ferencne@barczi.elte.hu <p>&nbsp;&nbsp;</p> 2024-09-17T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Gyógypedagógiai Szemle https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/8880 Értelmi fogyatékosság hajléktalan emberek körében: azonosítás, szükségletek, támogatási lehetőségek. Felmérő szisztematikus szakirodalmi áttekintés 2024-09-10T14:31:36+00:00 Katalin Gyöngyösi gyongyosik@staff.elte.hu <p><em>Háttér és célok</em>: Míg a fogyatékossággal élő emberek alapvető joga a közösségben való élet, a lakhatás kihívást jelent ma Magyarországon. A hajléktalanellátás belső felmérései alapján az ügyfélkörben megjelennek testi, értelmi fogyatékossággal élő emberek is. Erről célzott, empirikus vizsgálat még nem történt. E tanulmány célja az értelmi fogyatékosságra fókuszálva a nemzetközi szakirodalom alapján feltárni és magyar nyelven bemutatni, hogy más országokban a hajléktalan emberek körében 1) milyen módszerekkel azonosították az értelmi fogyatékosságot, 2) milyen gyakorinak bizonyult ez, 3) milyen támogatási szükségleteket és 4) milyen gyakorlati implikációkat azonosítottak.</p> <p><em>Módszer</em>: Felmérő szisztematikus szakirodalmi áttekintés történt az Academic Search Complete, ERIC, MEDLINE, APA PSychArticles és Web of Science adatbázisokban keresve, 2012. január – 2023. június közt megjelent közlemények közül szűrés után 14 tanulmány elemzésével.</p> <p><em>Eredmények</em>: Különböző országokban, többféle módszerrel mérve a népességbeli aránynál gyakoribb az értelmi fogyatékosság előfordulása hajléktalan emberek közt és sokszor társul más, főleg pszichés problémákkal. Az önálló életvitelhez a lakhatás mellett életviteli készségek fejlesztésére és tartós, közösségi alapú támogatásra is szükség lehet.</p> <p><em>Következtetések</em>: A jelenre irányuló kutatások mellett a megelőzéshez, beavatkozáshoz hasznos volna vizsgálni az értelmi fogyatékosság és hajléktalanná válás összefüggéseit is, az intelligenciafókuszú hagyományos klinikai felfogás helyett több figyelmet fordítva az adaptív működésre és az egyén környezetére.</p> <p><strong>Kulcsszavak</strong>: hajléktalanság, értelmi fogyatékosság, prevalencia, szűrés, támogatási szükségletek</p> 2024-09-12T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Gyógypedagógiai Szemle https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/8881 Specifikus tanulási zavarral diagnosztizált gyermekek és felnőttek pragmatikai képességei — egy kevésbé kutatott terület vizsgálati módszereinek és eredményeinek összefoglalása 2024-09-10T14:41:29+00:00 Ágnes Kohlmann kohlmann.agnes@med.u-szeged.hu <p><em>Háttér, célok:</em> A pragmatikai kompetencia a nyelv megfelelő használatának és megértésének képessége az adott kontextusban. Specifikus tanulási zavarral diagnosztizált (STZ) gyermekek és felnőttek a vezető tünetek mellett gyakran nehézségeket tapasztalnak ezen a területen is, azonban az utóbbi évekig csak kevés kutatás próbálta meg feltárni a STZ és a pragmatikai kompetencia összefüggéseit gyermekeknél, még kevésbé felnőtteknél. A tanulmány célja a nemzetközi szakirodalom áttekintése, a kutatásokban alkalmazott módszerek és az ezekkel feltárt nehézségek, illetve erősségek bemutatása.</p> <p><em>Módszer:</em> A 2023 szeptemberében és októberében a Scopus adatbázisban és a Google Scholar keresőben történt szakirodalmi keresés alapján sztenderdizált mérőeljárásokat és/vagy teszteket is alkalmazó 12 publikáció került kiválasztásra.</p> <p><em>Eredmények:</em> A STZ hátrányosan befolyásolja a pragmatikai képességek fejlődését, akadályozva a kontextusnak megfelelő lexikai egységek és beszédaktusok kiválasztását, valamint használatát. A nem szószerinti jelentés kikövetkeztetése és az implicit módon kifejezett tartalmak megértése felnőttkorban is tartósan fennálló nehézség marad.</p> <p><em>Következtetések:</em> Mivel a pragmatikai képességek nem megfelelő működése nagy mértékben befolyásolja a mindennapi kommunikációt, az iskolai és munkahelyi teljesítményt, hátrányosan hat az érintettek el- és befogadására, az általános életminőségükre.</p> <p><strong>Kulcsszavak:</strong> pragmatikai képesség, specifikus tanulási zavar, gyermekek, felnőttek, összefoglalás</p> 2024-09-12T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Gyógypedagógiai Szemle https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/8882 Egy Digitális Pszichodiagnosztika tesztcsomag Szóolvasási modulja – a szóolvasási teljesítmény digitális szűrő eljárása 2024-09-10T14:48:20+00:00 Csilla Kálózi-Szabó kalozi.szabo.csilla@barczi.elte.hu Katalin Mohai mohai.katalin@barczi.elte.hu Zoltán Jakab jakab.zoltan@barczi.elte.hu <p><em>Háttér és célok</em>: Tanulmányunkban az olvasási teljesítmény mérésének egy újfajta változatát mutatjuk be. A hazai gyógypedagógiai-pszichológiai állapotmegismerés során használt vizsgálati módszerek gazdagítása céljából alkottuk meg a Digitális Pszichodiagnosztika Szóolvasás modult. A tesztcsomag alkalmas a szóolvasás, szóazonosítás vizsgálatára kisiskolás korban, valamint támpontokat nyújthat az olvasási zavarok szűréséhez. A hazánkban használt tesztekhez képest a tesztfelvétel moduláris és online jellege jelenti az egyik újdonságot. Másik újdonsága, hogy a klasszikus szó- és álszóolvasási feladattól eltérően lexikális döntési paradigma alapján vizsgálja a szódekódolást és a szóértést. A tanulmány alapjául szolgáló kutatásunk célja a szóolvasási tesztcsomag bemérése és validálása volt.</p> <p><em>Módszer</em>: az elméletek, módszertani leírások áttekintése után megalkottuk az olvasási anyag szókészletét és képgyűjteményét, ezt követte az online keretrendszerbe illesztett szoftverfejlesztés, majd a tesztcsomag egy pilot kutatás alapján történő kismintás bemérése. A kutatásban 2-4. osztályos, 8-12 év közötti tipikusan fejlődő gyermekek vettek részt.</p> <p><em>Eredmények:</em> A kismintán gyűjtött eredmények feldolgozása során statisztikai próbamódszerekkel referencia értékeket rendeltünk az olvasási teljesítményekhez.</p> <p><strong>Kulcsszavak:</strong> olvasás, szóazonosítás, online keretrendszer</p> 2024-09-12T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Gyógypedagógiai Szemle https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/8883 Tanulási nehézséggel diagnosztizált alsó tagozatos tanulók kommunikációs képességeinek felmérése a Gyermeki Kommunikációs Kérdőív (CCC-2) segítségével 2024-09-10T14:54:41+00:00 Veronika Svindt svindt.veronika@nytud.hun-ren.hu Anna Kassai-Izing anna.izing@gmail.com <p><em>Háttér és célok:</em> Bár a hazai gyakorlatban egyelőre kevéssé közismert, de a tanulási nehézségek hátterében gyakran okkal feltételezhetünk fel nem ismert szociális-kommunikációs és pragmatikai nehézségeket. A nemzetközi gyakorlatban a pragmatikai képesség felmérésére több módszer is rendelkezésre áll. Ezek közül egy, számos országban és nyelven régóta széles körben használt eszközt választottunk: a CCC-2-t (Children’s Communication Checklist; Bishop, 2003). Az eszköz egy szülői kérdőív, melynek magyar adaptációja kutatási célokra már elkészült (Gyermeki Kommunikációs Kérdőív; Kas &amp; Svindt, 2019), noha a validációja még nem történt meg.</p> <p><em>Módszer:</em> Kutatásunkban összesen 50 gyermeket vizsgáltunk a CCC-2 magyar adaptációjával. 25 fő BTMn státuszú, tanulási nehézséggel diagnosztizált, alsó tagozatos általános iskolás gyermeket, valamint 25 fő életkorban illesztett kontroll gyermeket.</p> <p><em>Eredmények:</em> Az eredmények azt mutatják, hogy a tanulási nehézséggel diagnosztizált gyermekek 44%-ánál tapasztalható szignifikáns elmaradás a kontrollcsoporthoz képest, amely elmaradás vagy a strukturális nyelvi képességeket, vagy a pragmatikai képességeket, esetenként mindkettőt érinti.</p> <p><em>Következtetések:</em> Kutatásunk megerősíti, hogy a BTMn státusz esetében is rendkívül fontos volna a szociális-kommunikációs és pragmatikai képességek szűrése is, mivel az ide sorolt gyermekek több mint harmada jelentős nehézségekkel küzd ezekben a képességekben.</p> <p><strong>Kulcsszavak: </strong>pragmatikai képesség; tanulási nehézség; Gyermeki Kommunikációs Kérdőív (CCC-2); BTMn</p> 2024-09-12T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Gyógypedagógiai Szemle https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/8884 A szelektív mutizmus pszichológiai és logopédiai vonatkozásai – 1. rész 2024-09-10T16:58:47+00:00 Dóra Szanati szanati.dora@barczi.elte.hu Angéla Imre imre.angela@barczi.elte.hu <p>Írásunkban a szelektív mutizmus pszichológiai és logopédiai hátterének együttes szempontsorát kívánjuk bemutatni. A mostani, első részben rövid áttekintést nyújtunk a szelektív mutizmussal kapcsolatos terminológiáról, az etiológia és a tünettan figyelembevételével. Az összehasonlító leírást a klasszifikációs rendszerek egybevetésével, valamint régebbi és újabb releváns szakirodalmak feldolgozásával tesszük meg. Azon pszichológiai és logopédiai tanulmányok eredményeit mutatjuk be, melyek hozzásegíthetnek bennünket a pontosabb differenciáldiagnózis megalkotásához és a terápiás módszerek körének hazai bővítéséhez. A következő, második részben térünk majd ki a terápiás lépések részletezésére.</p> <p><strong>Kulcsszavak:</strong> elektív mutizmus, szelektív mutizmus, szorongásos zavar, szenzoros feldolgozások zavarai, amygdala</p> 2024-09-12T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Gyógypedagógiai Szemle https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/8885 Egy autizmussal élő fiatal és a pica – esetbemutatás 2024-09-10T17:06:51+00:00 Orsolya Farmosi f.orsi87@gmail.com Tamásné Őszi oszi.tamasne@barczi.elte.hu <p>A cikkben egy autista fiatal iskolai környezetének pica miatt sürgetően szükségessé vált adaptálását mutatjuk be; a folyamat jelenleg is alakul, a mindennapokban mutatott újabb viselkedéseknek megfelelően módosul. Röviden jellemezzük a pica-t, a fiatalt, valamint kitérünk arra, mikor és milyen formában jelent meg először esetében a nem ehető anyagok, tárgyak fogyasztása, hogyan változott a viselkedés intenzitása az évek során, holt tart most. A pica fokozódása azonnali és nagymértékű beavatkozást követelt, amelynek területeit és lépéseit részletezzük, és amely során a team mindvégig törekedett a változtatásokat egyenként és lassan bevezetni, azonban olykor az autizmusspecifikus szempontok betartását felülírta a fiatal testi épsége megőrzésének szempontja.</p> <p><strong>Kulcsszavak:</strong> autizmus spektrum, pica, tér-struktúra, napirend, munkarend és munkaszervezés, viselkedésmenedzsment</p> 2024-09-12T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Gyógypedagógiai Szemle https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/8886 Ideális iskolai környezet ADHD-val diagnosztizált tanulók számára. Tanulói és szakértői meglátások 2024-09-10T17:14:36+00:00 Liza Hábencius habencius.liza@gmail.com Borbála Bányai banyai.borbala@barczi.elte.hu <p><em>Háttér és célok: </em>Kutatásunk célja az volt, hogy feltérképezzük az ADHD-val diagnosztizált tanulókat támogató iskolai környezet jellegzetességeit, továbbá, hogy az érintett tanulók, illetve a szakértők megkérdezésével gyakorlati javaslatokat gyűjtsünk a célcsoport oktatásához, melyek a kutatás befejeztével beépíthetővé válnak az őket nevelő iskolák mindennapi tevékenységébe.</p> <p><em>Módszer: </em>Különnevelő intézményben tanuló diákokkal és szakértőkkel egyaránt félig strukturált interjú keretein belül kifejezetten feltáró jelleggel vizsgáltuk a támogató iskolai környezetről való elképzeléseiket.</p> <p><em>Eredmények: </em>Az interjúk során megkérdezett tanulók és a szakértők megközelítőleg ugyanolyannak írták le a megfelelő iskolai környezetet. Különbség abban mutatkozott meg, hogy néhány szakértő nem támogatta a házi feladat feladását, továbbá, a tanulók egyike sem választaná az egész napos iskolát.</p> <p><em>Következtetések: </em>Az iskolai környezet az érintett tanulók számára megfelelőbbé tehető szemléletváltással és könnyen megvalósítható változtatásokkal. A szakértők és a tanulók által leírt környezet jellegzetességeinek egyezéséből következtethetünk arra, hogy ahhoz, hogy megtegyük az első lépéseket az ADHD-val diagnosztizált tanulókat támogató iskolai környezet megteremtése felé, elegendő a tanulók véleményének meghallgatása, a „Semmit rólunk nélkülünk” elvet követve.</p> <p><strong>Kulcsszavak:</strong> ADHD, támogatási szükséglet, szakértői és tanulói szempontok, támogató iskolai és tanítási környezet</p> 2024-09-12T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Gyógypedagógiai Szemle