Évf. 11 szám 2019/1 (2020)
Tanulmányok

Yamaubamotívumok értelmezése a japán népmesékben és legendákban

Melinda Papp
ELTE
Bio

Megjelent 2020-03-30

Kulcsszavak

  • yamauba,
  • yōkai,
  • népmese,
  • legenda,
  • boszorkány

Hogyan kell idézni

Papp, M. (2020). Yamaubamotívumok értelmezése a japán népmesékben és legendákban. Távol-Keleti Tanulmányok, 11(2019/1), 65–77. https://doi.org/10.38144/TKT.2019.1.4

Absztrakt

This article discusses popular yamauba motifs and themes in Japanese legends and folk tales. Yamauba, the Japanese witch, is one of the well-known figures of Japanese folklore. It belongs to the world of monsters and spirits called yōkai 妖怪 that inhabit Japanese myths and legends and that have been explained as personifications of supernatural phenomena originally venerated as deities. A close examination of yamauba motifs shows that yamauba, too, is linked with ancient beliefs regarding fertility and agricultural production as well as with the cult of sacred mountains. In its various appearances, the yamauba, like many other Japanese yōkai, is distinguished by a double character ranging from a fearful monster bringing misfortune to humans to a spirit bringing good luck to those who help her. An analysis of Japanese folk tales thus offers insights into the deeper layers of traditional Japanese folk culture and belief.

Hivatkozások

  1. Csendom Andrea 2019. "A terhesség és magzat-kép az Edo-kor második felében: törvényeken, ōraimonókon és Kyōden gesakuján keresztül." Távol-keleti Tanulmányok 10(1): 119-147. https://doi.org/10.38144/TKT.2018.1.5
  2. Chiba Tokuji千葉徳爾. 1993. "Tenryūgawa keikoku no yakibatake天竜川渓谷の焼畑." In: Yoshihiko Amino et al (eds.) Umi, kawa, yama no seisan to shinkō 海, 川, 山の生産と信仰 (Nihon rekishi minzoku ronshū 7. 日本歴民俗論集7). Tōkyō: Yoshikawa Kōbunkan, 2-26.
  3. A. Gergely András 2010. "Égetéses-irtásos földművelés." In A. Gergely András, Papp Richárd, Szász Antónia, Hajdú Gabriella, Varga Andrea (szerk.): Antropológiai - etnológiai - kultúratudományi kislexikon. MTA PTI Etnoregionális és Antropológiai Kutatóközpont, Etnoregionális Munkafüzetek 108. Budapest: Magyar Kulturális Antropológiai Társaság, 107.
  4. Hamar Imre - Gelle Zsóka - Kósa Gábor (szerk.). 2017. Szent hegyek a buddhizmusban. Budapest: ELTE BTK, A Buddhizmus-kutatás Központja.
  5. Kawade Mieko河出三枝子 1986. "Furikusa ni miru ubugoya no kosumorojii. Minzokugaku to rekishigaku no setten de振草にみる産小屋のコスモロジー. 民俗学と歴史学の接点で." Kaison, nōsanson minzokuchōsa no kiseki to henyō. Segawa Kiyoko no ashiato wo ou, Josei to Keiken: 137-148.
  6. Kawai Hayao 河合隼雄. 1983. Mukashibanashi to nihonjin no kokoro昔話と日本人の心. Tōkyō: Iwanami Shoten.
  7. Kemenczky, Judit (ford.). 1994. Nó-drámák (Középkori japán színjátékok). Budapest: Orpheus Kiadó.
  8. Kobayashi Naoko 2017. "Sacred Mountains and Women in Japan: Fighting a Romanticized Image of Female Ascetic Practitioners." Japanese Journal of Religious Studies 44 (1) (Gendering Religious Practices in Japan): 103-122. https://doi.org/10.18874/jjrs.44.1.2017.103-122
  9. Komatsu Kazuhiko 小松和彦. 1991. Kamikakushi - ikai kara no izanai神隠し, 異界からのいざない. Tōkyō: Kōbundō.
  10. Konno Ensuke 今野 圓輔. 2008. "Kamikakushi 神隠し." In Ōtsuka Minzokukai (eds.) Nihon minzoku jiten日本民俗事典 Tōkyō: Kōbundō, 167.
  11. Miyata Noboru 宮田登1990. Yōkai no minzokugaku, nihon no mienai kūkan妖怪の民俗学,日本の見えない空間. Tōkyō: Iwanami Shoten.
  12. Mizoguchi Tsunetoshi 1989. "Slash-and-Burn Field Cultivation in Pre-Modern Japan: With Special Reference to Shirakawa-go." Geographical Review of Japan 62(1): 14-34. https://doi.org/10.4157/grj1984b.62.14
  13. Németh Anita 2018. "Pokol és Paradicsom kapuja: az Osorezan." In: Doma Petra, Takó Ferenc (szerk.) "Közel, s Távol" VI. Az Eötvös Collegium Orientalisztika Műhely éves konferenciájának előadásaiból, 2016. Budapest: Eötvös Collegium, 83-106.
  14. Ōshima Tatehiko 大島建彦2008. "Yōkai妖怪." In: Inada Kōji et al (eds.) Nihon mukashibanashi jiten 日本昔話事典. Tōkyō: Kōbundō, 994-995.
  15. Ōshima Akio et al大島暁雄 (ed.) 1990. Minzoku tanbō jiten 民俗探訪事典. Tōkyō: Yamakawa Shuppansha.
  16. Papp Melinda 2018. "Tisztaság és tisztátalanság képzetei a japán népi kultúrában. A gyermekszületéshez kapcsolódó rítusok és tilalmak." In: Déri Balázs - Kósa Gábor - Vér Ádám (szerk.) Purum et immundum. Vallási elképzelések a tisztaságról és tisztátalanságról. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán 2016. október 14-15-én tartott vallástudományi konferencia előadásai. (ΑΓΙΟΝ könyvek 4) Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar. Vallástudományi Központ, 122-134.
  17. Papp Melinda - Zentai Judit 2019. "Gyógyítók és gyógyítás a folklór és orvostörténet tükrében a Meiji előtti Japánban." Távol-Keleti Tanulmányok 10(1): 149-170. https://doi.org/10.38144/TKT.2018.1.6
  18. Rumánek, Ivan R.V. 2010. Japonská dráma nó. Žáner vo vývoji. Bratislava: Veda, Slovenská akadémia vied.
  19. Sakurai Tokutarō 桜井徳太郎 2008. "Fujo巫女." In Ōtsuka Minzokukai (eds.) Nihon minzoku jiten日本民俗事典. Tōkyō: Kōbundō, 616-617.
  20. Strausz Janka 2016. "Az idegenek szemlélete a japán közösségi érintkezések tükrében." Távol-keleti Tanulmányok 8: 111-130. https://doi.org/10.38144/TKT.2016.1.6
  21. Takashima Yōko高島葉子 2001. "Shuryōkami toshiteno yamauba no genkei. Kitagata shominzoku no - ke no onna shujin - no ruijisei wo tegakari ni 狩猟神としての山姥の原形北方諸民族の獣の女主人の類似性を手がかりに." Jinbun kenkyū: Ōsaka shiritsu daigaku daigakuin bungaku kenkyūka kiyō 53(7): 123-137.
  22. Yanagida Kunio 柳田國男1988. Tōno Monogatari遠野物語. Tōkyō: Daiwa Shobō.
  23. Yanagida Kunio柳田國男 2013. Yōkai Dangi妖怪談義. Tōkyō: Kadokawa Sofia Bunko.
  24. Yoshida Atsuhiko 吉田敦彦1992. Mukashibanashi no kōkōgaku - Yamauba to Jōmon no onnakami昔話の考古学 - 山姥と縄文の女神. Tōkyō: Chūkō shinsho.
  25. Wakamori Tarō 和歌森太郎1976. "Onna no isshō女の一生." In: Nihon no minzoku 日本の民俗vol.6. Tōkyō: Kawade Shobō.
  26. Zentai Judit Éva 2015. "A tradicionális kínai és az európai koncepciók egyidejű alkalmazása a japán orvostudományban és anatómiában." Kaleidoscope Művelődéstudomány- és Orvostörténeti Folyóirat 11: 12-22. https://doi.org/10.17107/KH.2015.11.12-22