A jövő tanárainak IKT ismeretei és elvárásai

Szerzők

  • Krisztina R. Tóth Szegedi Tudományegyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola
  • Gyöngyvér Molnár Szegedi Tudományegyetem, Neveléstudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2009.1.02

Absztrakt

Az iskola fő feladata a 21. század tudás társadalmában sem változik, továbbra is az adott kornak megfelelő, releváns tudás közvetítőjének kell lennie. A technológia fejlődése, a mindennapi életben, munkában betöltött szerepének változása, illetve az ezzel kapcsolatos újonnan megfogalmazódó elvárások miatt az oktatásban sem nélkülözhető többé a különböző IKT (információs-kommunikációs technológia) eszközök használata, illetve hatékony használatuk tanítása. Ez a változás új igényt támaszt a tanárok, illetve a tanárképzés felé. A kutatás célja a tanárképzés kezdetén járó hallgatók (N=203) különböző multimédiás eszközök, web 1.0 és web 2.0-es alkalmazások használatában való jártasságának, illetve a tanárképzés során IKT-val kapcsolatos elvárásainak feltérképezése. Noha a hallgatók többsége a Net Generáció tagja, tanáraik ezt figyelmen kívül hagyva az oktatás folyamán mellőzik a web 2.0-es alkalmazásokat. Az eredmények alátámasztják, hogy a tanórai tapasztalat nagymértékben befolyásolja a jövő tanárainak IKT attitűdjét, terveit és gyakorlatát. Azon hallgatók jelentős része nem tartja fontosnak többek között a blogok, wikik vagy a digitális napló használatának elsajátítását, akik korábbi tanulmányaik során nem találkoztak ezekkel az eszközökkel. Ezért a tanárképzés kiemelt feladata, hogy megtanítsa a jövő tanárainak a legújabb IKT eszközök és webes alkalmazások oktatási használatát, ami elősegítené a jövő Net Generációi számára egy hatékonyabb tanítási-tanulási folyamat kialakulását.

##submission.downloads##

Megjelent

2009-03-31

Hogyan kell idézni

R. Tóth, K., & Molnár, G. (2009). A jövő tanárainak IKT ismeretei és elvárásai. Pedagógusképzés, 7(1.), 25–41. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2009.1.02

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmány