Az ETO-n át az ügyfélhez. A könyvtári tartalmi feltárás üzleti hasznosulásának egy szép példája

  • Szabolcs Dancs
  • András Simon

Absztrakt

Az Egyetemes Tizedes Osztályozás a 20. és a 21. századi technológiáknak hála, új alkalmazási területeket hódíthat meg, túllépve a könyvtári felhasználás bennfentes körein. A webáruházak katalógusaiban alkalmazott elnagyolt tematikus besorolásokkal szemben a visszakeresési potenciál jelentős emelkedéséhez vezethet az ETO-jelzetek megfeleltetése a nemzetközi online könyvkereskedelemben elterjedt hierarchikus tárgyszórendszer (Thema) fogalmaival. A Thema-kódokat és az ETO-jelzeteket más-más szervezet más-más igények mentén hozta létre, de a két kategóriarendszer összhangba hozható. A megfeleltetést tartalmazó táblázat alapján számítógéppel futtatható algoritmus jött létre. Ez a kiinduló adatbázist képes volt ellátni Thema-kódokkal, és remélhető, hogy az adatbázis bővülése során alapvetően automatizáltan történhet majd az új bibliográfiai rekordok Themakódokkal való kiegészítése.

Due to technologies developed during the last two centuries Universal Decimal Classification (UDC) can be applied in new fields and go beyond usefulness limited to libraries. The retrieval potential of webshop catalogues can be raised through mapping UDC numbers to terms of the international hierarchical thesaurus Thema, which has been spread in the book industry, instead of applying the not-too-detailed topical classifications used nowadays in the area for retrieval. The lists of Thema codes and UDC numbers were created by various corporates, according to different demands, but from the two structures a coherent one can be built. The list of matched Thema codes and UDC numbers can be prepared for use in computer algorithms. The application, based on this table, could add Thema codes to the bibliographic records of the initial database. Hopefully the application can do this work in the future with the new records of the database almost completely in an automatized way. 

 

Megjelent
2020-12-14
Hogyan kell idézni
Dancs, S., & Simon, A. (2020). Az ETO-n át az ügyfélhez. A könyvtári tartalmi feltárás üzleti hasznosulásának egy szép példája. Hagyományok és Kihívások, 195-201. https://doi.org/10.21862/HagyKihiv_2019.195
Rovat
Tartalmi feltárás a Google árnyékában