Az értelmi akadályozottság változó interdiszciplináris értelmezése és kontextusa

  • Ildikó Dunás-Varga
  • Betty Barthel
  • Bianka Kármán
  • Ágota Szekeres
##semicolon## értelmi akadályozottság, intellektuális képességzavar, fogalmak, támogatási szükséglet, fogyatékosságmegközelítési modellek, klasszifikáció

Absztrakt

Tanulmányunkban áttekintjük az értelmi akadályozottság fogalmát, elindulunk a múltból, majd a jelenből kiindulva eljutunk a jövőig. A múlt kapcsán felelevenítjük azokat a definíciós törekvéseket, amelyek meghatározóak voltak a célcsoporttal kapcsolatos legújabb megközelítések és aktuális dilemmák szempontjából. Végül megpróbálkozunk azzal, hogy a magyar célcsoportdefiníciókat a fogyatékosság főbb megközelítési modelljei szerint kategorizáljuk. Tisztázzuk az értelmi fogyatékosság, az intellektuális képességzavar, az értelmi akadályozottság és a tanulási akadályozottság fogalmak viszonyát, elsősorban a gyógypedagógia nézőpontjából.

Láthatóvá válik a fogalmi megközelítések változásain keresztül a klasszifikációs rendszerek feloldódása, az adaptív funkciók előtérbe kerülése az intelligenciahányadossal szemben.

Nagy hangsúlyt fektetünk az emberi jogi modell bemutatására, ami az egyes ember közösségi, társadalmi környezetének jelentőségére és felelősségére fókuszál. Így eljutunk a társadalmi szerepvállalás kiemelten fontos kérdésköréig.

A jövőkép kapcsán megállapítjuk, hogy az emberi jogi és támogatási szükségletalapú megközelítés már jelentős hatással van a tudományterület és a képzés fejlődésére is. Ezt a személetet bővítheti az evidenciaalapú gyakorlat megjelenése és a szolgáltatásalapú szemlélet itthoni meghonosodása is.

A tudományterület az elmúlt évtizedekben dinamikus fejlődésen ment keresztül, és ez még most sem ért véget. Ezért fontosnak tartjuk, hogy legyen egy olyan összefoglaló tanulmány a folyamatok múltbeli és jövőbeli alakulásáról, amely segít eligazodni a kifejezések és értelmezések sokszínűségében.

Kulcsszavak: értelmi akadályozottság, intellektuális képességzavar, fogalmak, támogatási szükséglet, fogyatékosságmegközelítési modellek, klasszifikáció

Megjelent
2021-09-08
Hogyan kell idézni
Dunás-Varga, I., Barthel, B., Kármán, B., & Szekeres, Ágota. (2021). Az értelmi akadályozottság változó interdiszciplináris értelmezése és kontextusa. Gyógypedagógiai Szemle, 49(2-3.), 85-104. https://doi.org/10.52092/gyosze.2021.2-3.1
Rovat
Tudományos közlemények