„Digitális Honfoglalás” avagy 0–3 évesek a digitális világban

A 0–3 éves gyermekek otthoni okoseszköz-használata Józsefvárosban

Szerzők

  • Judit Koscsóné Kolkopf
  • Heléna Kiss

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.2.202.218

Kulcsszavak:

bölcsődés korú gyermek, okoseszköz használat, „digitális cumi, Digitális Honfoglalás projekt

Absztrakt

2017-ben a Józsefvárosi Egyesített Bölcsődék (JEB) a Leonardo 41 Alapítvánnyal közösen rakta le a Digitális Honfoglalás projekt első alapköveit azzal a céllal, hogy a hároméves kor alatti gyermekek, családjuk és a bölcsődei kisgyermeknevelőik digitális eszközhasználati szokásait, attitűdjüket és maguknak a digitális eszközöknek a bölcsődés korú gyermekekre gyakorolt hatását jobban megértsük, és felhívjuk a figyelmet a téma kiemelt fontosságára. A terület teljesen újszerű volt, mert mindenki az óvodás korosztálytól felfelé kezdett hasonló kutatásokba annak ellenére, hogy már – az intenzív fejlődési fázisban lévő – 0–3 éves gyermekeink kezében is ott vannak a digitális eszközök. Jelen tanulmányukban a Budapest VIII. kerületében elindított modellértékű projekt működését és a Józsefvárosban végzett egyik kutatásunk eredményét mutatjuk be. A 2018 őszén indult kérdőíves kutatásban arra kerestük a választ, hogy a bölcsődébe járó gyermekek szülei milyen céllal adnak gyermekeik kezébe digitális eszközt. Azt is néztük továbbá, hogy a gyerekek hogyan, mikor, milyen helyzetekben, mire és mennyit használják az okoseszközöket, illetve hogyan jutnak ezekhez hozzá. Bemutatott eredményeink 134 kérdőív feldolgozásán alapulnak. Mára beigazolódott a több fórumot is bejárt projektünk céljainak fontossága, hiszen azt tapasztaljuk, hogy a magyar neveléstudományi szakemberek és a közvélemény élénken érdeklődik e téma iránt.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

##submission.downloads##

Megjelent

2020-08-19

Hogyan kell idézni

Koscsóné Kolkopf, J., & Kiss, H. (2020). „Digitális Honfoglalás” avagy 0–3 évesek a digitális világban: A 0–3 éves gyermekek otthoni okoseszköz-használata Józsefvárosban. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 8(2), 202–218. https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.2.202.218