Zenei képességek mérése digitális környezetben. Egy saját fejlesztésű mérőeszköz bemutatása

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.3.44.56

Kulcsszavak:

digitális mérőeszköz, zenei képesség mérése, dallaméneklés, ritmustapsolás

Absztrakt

A számítógéppel támogatott zenei tesztelés közel negyven esztendős múltra tekint vissza. Ennek ellenére nem találtunk olyan komplex digitális mérőeszközt, amely felhasználóbarát környezetben, de a kutatók munkáját is jelentős mértékben támogatva segítené az adatok gyűjtését, kiértékelését, tárolását. Mérőeszköz-fejlesztésünkkel speciális feladat megoldására vállalkoztunk. A zenei képességek közül a dallaméneklés és a ritmustapsolás fejlettségének a mérését valósítottuk meg egy új, Android operációs rendszeren futó szoftverrel. Az applikáció alkalmas kérdezőbiztos nélküli adatrögzítésre: az adatok rögzítésén és kiértékelésén keresztül, az eredmények online adatbázisba való feltöltéséig. Tanulmányunk a tesztprogram fejlesztési koncepcióját, legfontosabb tulajdonságait mutatja be.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Hivatkozások

Asztalos, K. (2014). A zenei észlelési képesség fejlődése 5–17 éves korban – online diagnosztikus mérések óvodai és iskolai környezetben. PhD értekezés. Szegedi Tudományegyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola.

Blanke, J. & Kinnock, S. (2010). The Lisabon review 2010. Towards a more competitive Europe? World Economic Forum.

Csapó, B., Ainley, J., Bennett, R. E., Latour, T. & Law, N. (2012). Technological issues for computerbased assessment. In Griffin, P., McGaw, B., & Care, E. (Eds.), Assessment and teaching of 21st century skills (pp. 143‒230). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-2324-5_4

Janurik, M. & Józsa, K. (2013). A zenei képességek fejlődése négy- és nyolcéves kor között. Magyar Pedagógia, 113(2), 75–99.

Józsa, K., Hricsovinyi, J. & Szenczi, B. (2015). Számítógép-alapú Elsajátítási motiváció kérdőívek validitása és reliabilitása. In Csapó, B. & Zsolnai, A. (Eds.), Online diagnosztikus mérések az iskola kezdő szakaszában (pp. 123–146). Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó.

Józsa, K., Barrett, C. K., Józsa, G. & Morgan, A. G. (2019). FOCUS teszt: új, számítógépalapú vizsgálati eszköz 3–8 éves gyermekek számára. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 7(2–3), 111–124. https://doi.org/10.31074/201923111124

Józsa, K., Barrett, K. C. & Morgan, G. A. (2017). Game-like tablet assessment of approaches to learning: Assessing mastery motivation and executive functions. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(3), 665‒695. https://doi.org/10.14204/ejrep.43.17026

Molnár, Gy. & Csapó, B. (2013). Az eDia online diagnosztikus mérési rendszer. In Józsa, K. & Fejes, J. B. (Eds.), PÉK 2013 – XI. Pedagógiai Értékelési Konferencia: Program – Tartalmi összefoglalók. CEA 2013 11th Conference on Educational Assessment: Program – Abstracts (p. 82). SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola.

Surján, N. & Janurik, M. (2018). A zenei észlelés fejlettségének vizsgálata hagyományos és számítógépes tesztfelvétellel. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 6(2), 32‒48. https://doi.org/10.31074/gyn201823248

##submission.downloads##

Megjelent

2021-12-22

Hogyan kell idézni

Szabó, N., Janurik, M., Blahut, S., & Szakálos, M. (2021). Zenei képességek mérése digitális környezetben. Egy saját fejlesztésű mérőeszköz bemutatása. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 9(3), 44–56. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.3.44.56

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok