Mire szocializál az iskola? Végzős diákok jövőképének alakulása a motiváció és a nyitottság tükrében

Szerzők

  • Mária Borcsa

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2017.3.39.45

Kulcsszavak:

végzős diákok, motiváció, nyitottság, jövőorientáció, pályaválasztás

Absztrakt

A neveléstudományok szakemberei szerint az oktatás krízisével szembesülünk. Ennek egyik oka az tény, hogy a végzettség, az iskolai sikeresség többé nem garantálja a sikeres elhelyezkedést a munkapiacon. Milyen szerepe van akkor az iskolának a szocializációban és hogyan segíti a fiatalokat, hogy boldoguljanak a jövőben? Jelen kutatásban próbáltam feltérképezni a végzős középiskolás diákok jövőbeli elképzeléseit, pályaválasztási szándékait, továbbá igyekeztem körbejárni azt a kérdést, hogy mire szocializál az iskola: kudarckerülésre vagy sikerorientáltságra? A diákok motiváltsága befolyásolja a sikeres iskolai és később egyetemi, illetve munkahelyi előmenetelüket. Vizsgálatom során próbáltam megvilágítani a pályaválasztás és motivációs bázis kapcsolatát, valamint a nyitottság személyiségdimenzió-szerepét a jövőkép alakulásában. Választ kerestem arra a kérdésre is, hogy a tanulmányi versenyeken való részvétel, a versengés milyen összefüggést mutat a motivációval. A kutatásban 293 végzős diák vett részt, 5 középiskolából (3 elméleti líceum, 2 szaklíceum).

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

##submission.downloads##

Megjelent

2017-12-09

Hogyan kell idézni

Borcsa, M. (2017). Mire szocializál az iskola? Végzős diákok jövőképének alakulása a motiváció és a nyitottság tükrében. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 5(3), 39–45. https://doi.org/10.31074/gyntf.2017.3.39.45