A kisgyermeknevelő-gyermek interakciók megfigyelésével kapcsolatos kihívások

  • Kinga Gyöngy
##semicolon## megfigyelés, interakció, kutatásmódszertan, kisgyermeknevelés, kódolás

Absztrakt

Számos tudományban, köztük az etológiában, fejlődéslélektanban, illetve a kisgyermeknevelésben is alkalmazzák a megfigyelést mint adatgyűjtési technikát. Ez az írás a kisgyermekek és nevelőik-gondozóik közti interakciók megfigyeléséről szól, ezen belül áttekintjük a megfigyelés (1) klinikai/terápiás, (2) kisgyermeknevelési/pedagógiai és (3) kutatási célú felhasználási lehetőségeit. Végezetül ismertetjük, hogy a kutatási célú megfigyelési kódrendszerek összeállítása milyen lépéseken keresztül zajlik. Áttekintjük a leggyakoribb buktatókat, és leírjuk, hogyan kerülhetők el a megfigyeléses adatok kódolásának nehézségei. Noha a módszer idő- és energiaigényes, a megfigyelés révén részletgazdag és pontos információhoz jutunk a kisgyermekekről, és gondozóikkal való interakcióikról. Mindezek miatt az interakciók megfigyelése megkerülhetetlen.

Megjelent
2019-12-29
Hogyan kell idézni
Gyöngy, K. (2019). A kisgyermeknevelő-gyermek interakciók megfigyelésével kapcsolatos kihívások. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 7(2–3), 2-19. https://doi.org/10.31074/201923219