Kisgyermeket nevelő szülők támogatásának hazai és nemzetközi lehetőségei, személyes és távsegítő formái – szakirodalmi áttekintés

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.2.145.168

Kulcsszavak:

szülősegítés, digitális saját ütemben végzett szülőtréning, MOOC

Absztrakt

A szülősegítés évszázados múltra tekint vissza, melynek különböző formái vannak a nevelési tanácsoktól a különböző szülőtréningekig. Szakirodalmi áttekintésünkben különös hangsúlyt fektetünk a három éven aluli kisgyermekeket nevelő szülők támogatásának lehetőségeire. Áttekintjük a szülők támogatásának változatait, majd a távsegítés hazai és nemzetközi lehetőségeit, ezek formáit és hatékonyságát mutatjuk be. Az interneten keresztüli segítségnyújtás az elmúlt évtizedek egyik vívmánya, melynek fontosságára a Covid19-járvány miatti lezárások kényszerűsége is rámutatott. Írásunk végén a lehetséges távsegítő formák egy speciális formájáról, a szülőknek szóló tömeges nyílt online kurzusokról szólunk.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Hivatkozások

Aced-Molina, R. (2012). A Review of Literature Supporting the Parenting by Connection Approach. http://www.handinhandparenting.org/wp-content/uploads/2013/08/Full-Lit-Review-2012.pdf (2021.05.03.)

Axford, N., Lehtonen, M., Kaoukji, D., Tobin, K., & Berry, V. (2012). Engaging parents in parenting programs: Lessons from research and practice. Children and Youth Services Review, 34(10), 2061-2071. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.06.011

Biztos Kezdet (2021). A Biztos Kezdet Gyerekházakra vonatkozó minimum követelmények. https://www.palyazat.gov.hu/download.php?objectId=28352 (2021. 04.30.)

Breitenstein, S. M., Fehrenbacher, C., Holod, A. F., & Schoeny, M. E. (2021). A Randomized Trial of Digitally Delivered, Self-Administered Parent Training in Primary Care: Effects on Parenting and Child Behavior. The Journal of Pediatrics, 231, 207-214. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2020.12.016

Breitenstein, S. M., Gross, D., & Christophersen, R. (2014). Digital delivery methods of parenting training interventions: a systematic review. Worldviews on Evidence‐Based Nursing, 11(3), 168-176. https://doi.org/10.1111/wvn.12040

Carr, A. (2009). The effectiveness of family therapy and systemic interventions for child-focused problems, Journal of Family Therapy, 31(1), 3-45. https://doi.org/10.1111/j.1467-6427.2008.00451.x

Carroll, P., & Hamilton, W. K. (2016). Positive Discipline Parenting Scale: Reliability and validity of a measure. The Journal of Individual Psychology, 72(1), 60-74. https://doi.org/10.1353/jip.2016.0002

Cedar, B., & Levant, R. F. (1990). A meta-analysis of the effects of parent effectiveness training. The American Journal of Family Therapy, 18(4), 373-384. https://doi.org/10.1080/01926189008250986

Corralejo, S. M., & Rodríguez, M. M. D. (2018). Technology in parenting programs: A systematic review of existing interventions. Journal of Child and Family Studies, 27(9), 2717-2731. https://doi.org/10.1007/s10826-018-1117-1

Cs. Ferenczi, Sz. (2019). Bevezetés. In Cs. Ferenczi Sz. (Ed.), Szülői pszichoedukációs csoportok vezetése. Pszichoedukációs csoportvezetők képzését támogató munkatankönyv (pp. 4-6). Katolikus Szeretetszolgálat. https://www.szeretetszolgalat.hu/sites/default/files/szuloi_pszichoedukacios_csoportok_vezetese.pdf

Dadds, M. R., & Hawes, D. J. (2006). Integrated family intervention for child conduct problems: A behaviour-attachment-systems intervention for parents. Australian Academic Press.

Dadds, M. R.; Sicouri, G.; Piotrowska, P. J.; Collins, D. A.J.; Hawes, D. J.; Moul, C.; Lenroot, R. K.; Frick, P. J.; Anderson, V.; Kimonis, E. R. & Tully, L. A. (2019). Keeping Parents Involved: Predicting Attrition in a Self-Directed, Online Program for Childhood Conduct Problems. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 48(6), 881-893. https://doi.org/10.1080/15374416.2018.1485109

Daly, M. (2011). Building a coordinated strategy for parenting support. Queen’s University. https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=7986&langId=en

Danis, I. (2020a). A csecsemő- és kisgyermekkori lelki egészség támogatásának indokoltsága – egy új fókusz a kora gyermekkori intervencióban. In Danis, I., Németh, T., Prónay, B., Góczán -Szabó, I. & Hédervári-Heller, É. (Eds.), A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata I. Fejlődéselméletek és empirikus eredmények (pp. 20-44.) Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet. https://semmelweis.hu/mental/files/2020/12/Kora-gyermekkori-lelki-egeszseg_I-kotet.pdf

Danis, I. (2020b). A kora gyermekkori szülő-gyermek kapcsolatot és lelki egészséget támogató nemzetközi programokról, módszerekről – Fókuszban: a kapcsolat- és kötődésalapú intervenciók a kora gyermekkorban. In Danis, I., Németh, T., Prónay, B., Góczán-Szabó, I. & Hédervári-Heller, É. (Eds.), A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata II. Módszerek, irányzatok, modellprogramok (pp. 70-104). Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet. https://semmelweis.hu/mental/files/2020/12/Kora-gyermekkori-lelki-egeszseg_II-kotet.pdf

Day, J. J., & Sanders, M. R. (2018). Do parents benefit from help when completing a self-guided parenting program online? A randomized controlled trial comparing Triple P Online with and without telephone support. Behavior therapy, 49(6), 1020-1038. https://doi.org/10.1016/j.beth.2018.03.002

Deutsch, K., Betlehem, J., Bánfai, B., Jeges, S., Lampek, K., Tancsics, D. D., & Csima, M. (2019). Parental and health visitor assessment of children development and factors affecting children development assessment in Hungary. Kontakt/ Journal of nursing and social sciences related to health and illness, 21(4), 360–366. https://kont.zsf.jcu.cz/pdfs/knt/2019/04/05.pdf

Faber, A. & Mazlish, E. (2013). Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje. Gyakorlati tanácsok a sikeres szülő-gyerek kapcsolathoz. Reneszánsz kiadó.

Faber, A. & Mazlish, E. (2014). Testvérek féltékenység nélkül. Reneszánsz kiadó.

Falk J. & Tardos A. (1985). Kedves Tipegő! Családi Lap füzete. Lapkiadó Vállalat.

Frigyes, J., & Molnár, J. E. (2020). Anya-csecsemő terápia a Vadaskert Kórház szakambulanciáján – Szemléleti és módszertani bemutatkozás. In Danis, I., Németh, T., Prónay, B., Góczán-Szabó, I., & Hédervári-Heller, É. (Eds.), A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata II. Módszerek, irányzatok, modellprogramok (pp. 148-159). Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet. https://semmelweis.hu/mental/files/2020/12/Kora-gyermekkori-lelki-egeszseg_II-kotet.pdf

Gfroerer, K., Nelsen, J., & Kern, R. M. (2013). Positive Discipline: Helping Children Develop Belonging and Coping Resources Using Individual Psychology. Journal of Individual Psychology, 69(4), 294–304.

Ginott, H. (2015). Szülők és gyermekek. Edge 2000.

Glenn L. I. (2006). „OER PPP - Power of Positive Parenting, Fall 2006”. Family, Consumer, & Human Development - OCW. Course 2. https://digitalcommons.usu.edu/ocw_fchd/2

Gordon, T. (1995). P.E.T.; Tanítsd gyermeked önfegyelemre! Studium Effektive.

Gyermekvédelmi törvény (1997). 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról.

Hámori, E. (2020). Csecsemő-szülő kapcsolatdiagnosztika és konzultáció. In Danis, I., Németh, T., Prónay, B., Góczán-Szabó, I., & Hédervári-Heller, É. (Eds.), A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata II. Módszerek, irányzatok, modellprogramok (pp. 122-139). Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet. https://semmelweis.hu/mental/files/2020/12/Kora-gyermekkori-lelki-egeszseg_II-kotet.pdf

Hansen, A., Broomfield, G., & Yap, M. B. (2019). A systematic review of technology‐assisted parenting programs for mental health problems in youth aged 0–18 years: Applicability to underserved Australian communities. Australian Journal of Psychology, 71(4), 433-462. https://doi.org/10.1111/ajpy.12250

Hardyment, C. (2007). Dream babies. Childcare advice from John Locke to Gina Ford. Frances Lincoln Limited Publishers.

Hoffenkamp, H. N., Tooten, A., Hall, R. A., Braeken, J., Eliëns, M. P., Vingerhoets, A. J., & van Bakel, H. J. (2015). Effectiveness of hospital-based video interaction guidance on parental interactive behavior, bonding, and stress after preterm birth: A randomized controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 83(2), 416-429. https://doi.org/10.1037/a0038401

Islam, S., & Naher, R. (2017). Effectiveness of nonviolent communication (NVC) workshop on marital adjustment. Dhaka University Journal of Biological Sciences, 26(1), 69-75. https://doi.org/10.3329/dujbs.v26i1.46351

Kazdin, A. E. & Rotella, C. (2009). The Kazdin method for parenting the defiant child. With no pills, no therapy, no contest of wills. Mariner Books.

Kereki, J. (2015, Ed.). Kliensút Kalauz. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.

Kereki, J. & Major, Zs. B. (2014, Eds.). Őrzők. Egészségügyi alapellátók gyakorlatközpontú kézikönyve. Országos Tisztifőorvosi Hivatal. http://mek.oszk.hu/15800/15817/15817.pdf

Lannert, J. (2015). Szülősegítés a kora- és kisgyermekkorban Magyarországon és máshol. Esély, 2015(4), 42-61. http://www.esely.org/kiadvanyok/2015_4/2015-4_1-4_Lannert_Szulosegites.pdf

László M. & Péterné Pikler E., (1967). Anyák könyve. Medicina.

Moran, P., Ghate, D., Van Der Merwe, A., & Policy Research Bureau. (2004). What works in parenting support? A review of the international evidence. DfES Publications. https://dera.ioe.ac.uk/5024/1/RR574.pdf

Morawska, A., Tometzki, H., & Sanders, M. R. (2014). An evaluation of the efficacy of a triple P-positive parenting program podcast series. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 35(2), 128-137. https://doi.org/10.1097/DBP.0000000000000020

Nelsen, J. (2013): Pozitív fegyelmezés. Reneszánsz kiadó.

Németh, T. & Hédervári-Heller, É. (2020). Az integrált szülő-csecsemő/kisgyermek konzultáció (ISZCSK) és terápiás kezelés kezdete és fejlődése Magyarországon. In Danis, I., Németh, T., Prónay, B., Góczán-Szabó, I. & Hédervári-Heller, É. (Eds.) A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata II. Módszerek, irányzatok, modellprogramok (pp. 106-121). Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet. https://semmelweis.hu/mental/files/2020/12/Kora-gyermekkori-lelki-egeszseg_II-kotet.pdf

Nieuwboer, Christa C.; Fukkink, Ruben G.; Hermanns & Jo M.A. (2013). Online programs as tools to improve parenting: A meta-analytic review. Children and Youth Services Review, 35(11), 1823-1829. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2013.08.008

Nosek, M., Gifford, E., & Kober, B. (2014). Nonviolent Communication training increases empathy in baccalaureate nursing students: A mixed method study. Journal of Nursing Education & Practice, 4(10), 1-15. http://dx.doi.org/10.5430/jnep.v4n10p1

Oatis, P., Wipfler, P., Klorer, M., McKitrick, T., Canterbury, E., Roe, J., & Buderer, N. (2014). Listening-based parenting strategies promote stronger parent-child connection. Poszter. Mercy Children’s Hospital, Toledo, OH. https://www.handinhandparenting.org/research-downloads/

Paszkoszné Kulcsár, A. (2013). Az óvoda helye és szerepe a mai magyar köznevelési rendszerben.Nevelés-oktatás határon innen és túl - XV. Országos Közoktatási Szakértői Konferencia, 2013. október 8-10. Hajdúszoboszló. https://kiadvany.suliszerviz.com/kiadvanyok/13-kiadvany-2013/325-2013-paszkoszne-kulcsar-andrea-az-ovoda-helye-es-szerepe-a-mai-magyar-koznevelesi-rendszerben

Payne, K. J. (2013). Egyszerűbb gyermekkor. Hogyan neveljünk nyugodtabb, boldogabb, magabiztosabb gyerekeket? Kulcslyuk Kiadó.

Payne, K. J. (2018). Melegszívű fegyelemezés – kisgyerekkortól kamaszkorig. Kulcslyuk Kiadó.

Pikler, E. (1940). Mit tud már a baba? Medicina Kiadó.

Piotrowska, P. J., Tully, L. A., Collins, D. A., Sawrikar, V., Hawes, D., Kimonis, E. R., Lenroot, R. K, Moul, C., Anderson, V., Frick, P. J. & Dadds, M. R. (2020). ParentWorks: Evaluation of an online, father-inclusive, universal parenting intervention to reduce child conduct problems. Child Psychiatry & Human Development, 51(4), 503-513. https://doi.org/10.1007/s10578-019-00934-0

Prinz, R. J., Metzler, C. W., Sanders, M. R., Rusby, J. C., & Cai, C. (2021). Online‐delivered parenting intervention for young children with disruptive behavior problems: a noninferiority trial focused on child and parent outcomes. Journal of Child Psychology and Psychiatry. https://doi.org/10.1111/jcpp.13426

Pusztainé Berényi, K. (2015). Gordon kommunikáció alkalmazási lehetőségei a legkisebbekkel és szüleikkel. [előadás]. IV. BabaArt. Művészeti napok és szakmai konferencia. 2015. november 9. KMO.

Rackett, P., & Macdonald, B. (2014). Fun with mum’: using video interaction guidance to enhance early relationships and diminish maternal postnatal depression. Educational and Child Psychology, 31(4), 82-92. https://bit.ly/3xqnYss

Reyno, S. M., & McGrath, P. J. (2006). Predictors of parent training efficacy for child externalizing behavior problems–a meta‐analytic review. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(1), 99-111. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2005.01544.x

Rosenberg, M. B. (2005). Raising Children Compassionately: Parenting the Nonviolent Communication Way. PuddleDancer Press.

Rosenberg, M. B.(2001). A szavak ablakok vagy falak - Erőszakmentes kommunikáció. Agykontroll Kft.

Sanders, M. R. (2008). Triple P-Positive Parenting Program as a public health approach to strengthening parenting. Journal of Family Psychology, 22(3), 506-517. https://doi.org/10.1037/0893-3200.22.3.506

Schore, T. & Wipfler, P. (2021). Hallgasd meg! - Öt egyszerű eszköz a gyereknevelés mindennapos kihívásaihoz. HVG könyvek.

Shadish, W. R., Ragsdale, K., Glaser, R. R., & Montgomery, L. M. (1995). The efficacy and effectiveness of marital and family therapy: A perspective from meta‐analysis. Journal of marital and Family Therapy, 21(4), 345-360. https://doi.org/10.1111/j.1752-0606.1995.tb00170.x

Sörös, I (2016). A Biztos Kezdet Gyerekházak szerepe a társadalmi felzárkóztatásban. [előadás]. A Kora Gyermekkori Nevelés „A szakmai megújítás útjai, lehetősége” Nemzetközi Tudományos Konferencia, 2016. Május 25-26. Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar.

Suarez, A., Lee, D. Y., Rowe, C., Gomez, A. A., Murowchick, E., & Linn, P. L. (2014). Freedom project: Nonviolent communication and mindfulness training in prison. Sage Open, 4(1), 1-10. https://doi.org/10.1177/2158244013516154

Szöllősi, K, Odor, A., Kissné Garajszki, Talabér, J., Fogarasi-Grenczer, A., Altorjay, P., Póta, Gy. & Szabó, L. (2020). The health visitor network in Hungary: a unique system in Europe. Turkish Archives of Pediatrics/Türk Pediatri Arşivi, 55(Suppl 1)10. https://doi.org/10.14744/TurkPediatriArs.2020.03271

Tardos A., Kálló É. & Kovács P. (1983). A baba első lexikonja I-II. Móra.

Taylor, T. K., Webster-Stratton, C., Feil, E. G., Broadbent, B., Widdop, C. S., & Severson, H. H. (2008). Computer-based intervention with coaching: An example using the Incredible Years program. Cognitive Behaviour Therapy, 37(4), 233-246. https://doi.org/10.1080/16506070802364511

Todres, R., & Bunston, T. (1993). Parent education program evaluation: A review of the literature. Canadian Journal of Community Mental Health, 12(1), 225-257. https://doi.org/10.7870/cjcmh-1993-0013

Vazhappilly, J.J. & Reyes, M.E.S. (2017). Non-Violent Communication and Marital Relationship: Efficacy of ‘Emotion-Focused Couples’ Communication Program Among Filipino Couples. Psychological Studies 62, 275–283. https://doi.org/10.1007/s12646-017-0420-z

Az áttekintett laikusoknak szóló gyermeknevelési irodalom ábécé sorrendben (a szakirodalomban szereplőket itt nem szerepeltetjük újra)

Aamodt, S. & Wang, S. (2012). Üdvözöllek a gyereked agyában - Mi jár a fejében a fogantatástól a diplomáig? 21. Század.

Bronson, P. & Merryman, A. (2014). Amit rosszul tudtunk a gyermekekről. Kulcslyuk.

Byron, T. & Baveystock, S. (2006). Kicsi angyalkák. Alexandra.

Chua, A. (2011). Battle hymn of the tiger mother. Bloomsbury Publishing PLC.

Cloud, H. & Townsend, J. (2016). Gyerekhatárok - Mikor mondjunk igent és mikor mondjunk nemet gyermekeinknek? Harmat.

Denkin, E. (2000). Miért nem akkor látsz, amikor jó vagyok? Hogyan neveljünk magabiztos, viselkedni tudó gyereket? 26 alapelv. Alexandra.

Druckerman, P. (2012). Nem harap a spenót. Gyereknevelés francia módra. Libri.

Frost, J. (2010). Szuperdada 2. Amit minden szülő tudni szeretne. Park.

Frost, J. (2011). Szuperdada 1. Hogyan hozzuk ki a legjobbat gyermekeinkből? Park.

Gerhardt, S. (2009). A szükséges szeretet. Oriold és Társai Kft.

Glaser, U. (2012). Trükkláda szülőknek. Centrál Médiacsoport.

Grosshans, B. A. & Burton, J. H. (2009). Ki az úr a háznál? Park.

Hayes, E. (2003). A hiszti. Hogyan értsük meg gyermekünk érzelmeit? Alexandra.

Hogg, T. & Blau, M. (2003). A suttogó titkai I. A csecsemő gondozása és nevelése. Európa.

Hogg, T. & Blau, M. (2004). A suttogó titkai II. A kisgyermek nevelése. Európa.

Hogg, T. & Blau, M. (2007). A suttogó mindent megold. Alvásról, evésről, viselkedésről és sok minden másról kezdő és haladó szülőknek. Európa.

Lasbury, J. (2015). Nincs rossz gyerek. Kisgyermekek fegyelmezése megszégyenítés nélkül. Jaffa.

Latta, N. (2014). Szeress szívvel, nevelj ésszel! 10 aranyszabály, mielőtt az agyadra megy a gyereked. Kulinária.

Mähler, B. & Musall, P. (2011). Kimerült szülők - Kiút a családi mókuskerékből. Tudatos Lépés kft.

Rogge, J.-U. (2013). Kell a gyereknek a korlát. Park.

Runkel, H. E. (2015). Ordításmentes gyereknevelés. Jaffa.

Siegel, D. & Payne Bryson, T. (2015). Drámamentes fegyelmezés. A káosz lecsillapítása és a fejlődő gyermeki elme integrált szemléletű gondozása. Ursus Libris.

Süveges, G. (2012). Apaszem. Helikon.

Swanson, N. (2008). Hogyan neveljünk jó gyereket? Útikalauz szülőknek. Athenaeum.

Valliéres, S. (2012). Pszichotrükkök 0-3 éves korig. Libri.

Vida, Á. (2011). Babapszichológia. Lélek, viselkedés, fejlődés 2 éves korig. Kulcslyuk.

Winterhoff, M. (2012). Miért válnak zsarnokká a gyerekeink? - Avagy: a gyermekkor elrablása. Dialóg.

Wyckoff, J. (2017). Fegyelmezés szeretettel. Így kezeld a nyafogást, a hisztit, az evés körüli cirkuszt, a képernyőfüggőséget – és még sok mást! Jaffa.

##submission.downloads##

Megjelent

2021-10-19

Hogyan kell idézni

Gyöngy, K. (2021). Kisgyermeket nevelő szülők támogatásának hazai és nemzetközi lehetőségei, személyes és távsegítő formái – szakirodalmi áttekintés. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 9(2), 145–168. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.2.145.168

Folyóirat szám

Rovat

Tematikus tanulmányok